Modeskribent Ellen Pan listar trenderna, fenomenen och personerna som det snackats om extra mycket i modevärlden den senaste veckan.


denimwang

Wang gör jeans
Alexander Wang är årets kanske mest omtalade designer. Som om han inte hade nog med allt annat släpper han nu ännu ett projekt nämligen Denim x Alexander Wang. Sedan i måndags finns designerns nya jeans tillgängliga att köpa. Nyheten presenterades med en utmanande kampanj fotograferad av Steven Klein och frontad av skönheten Anna Ewers, men särskilt mycket av själva jeansen får vi inte se.
– Jag ville ha en bild som skulle provocera, säger Wang själv i en kommentar.
Frågan är om inte den uppseendeväckande kampanjen, som säkerligen kommer röra upp starka känslor, drar allt för mycket uppmärksamhet från kollektionen.


Foto: Vogue.com

Foto: Vogue.com

En supermodell i svenska skogar
Victoria’s Secret-modellen Karlie Kloss behöver knappast någon presentation. I månadens nummer av amerikanska Vogue är toppmodellen på äventyr i Norrbottens vackra skogar. Med lyxiga Treehotel utanför Luleå som bas har legendariska Patrick Demarchelier fotograferat Kloss i svenska skogar, älvar och ängar. Bland de exklusiva kläderna syns bland annat Wang, DKNY och Saint Laurent. Reportaget fotograferades under några dagar i juli och har fått namnet ”Sweden’s Treehotel proves nature really does make you happy”.


givenchyroberts

Riccardo väljer Roberts
Vem säger att man inte kan landa en gigantisk reklamkampanj i 50-årsåldern? Inget är omöjligt. Men det hjälper kanske om du är en världskänd skådespelerska. Häromdagen avslöjades det att ”Pretty woman”-skådisen Julia Roberts blir Givenchys nya ansikte utåt våren 2015. Märkets creative director Riccardo Tisci har sedan tidigare gjort för vana att välja icke-modeller för sina kampanjer.
– Vi sökte en stark kvinna med sex appeal men samtidigt med maskulinitet, säger Tisci till Style.com.
Versace är ett annat märke som ersätter de yngre modellerna med äldre ikoner. I vår har de valt Madonna som frontfigur. Kanske står vi inför en ny trend där mogna, sofistikerade kvinnor blir idealet?


Foto: Peter Wintersteller/COS

Foto: Peter Wintersteller/COS

Svenska favoriten har landat i USA
Klädjätten H&M sprider sina grenar ytterligare. Den fashionabla lillasystern Cos har nu öppnat på andra sidan Atlanten, både i New York Och LA. Detta bara två månader efter att H&M:s senaste tillskott & Other Stories etablerats på den amerikanska marknaden. Cos, som sedan starten 2007 bara funnits i Europa, har skapat stor hype kring sina minimalistiska, stilrena plagg. På amerikanska bloggar och modesidor hurras det nu för att den svenska favoriten äntligen landat på Manhattan.


Design från Klauncollective.

Design från Klauncollective.

Till sist…
Häromdagen öppnade Klaun Collective sin första fysiska butik på Skånegatan 78 i Stockholm. Läs vår intervju med artisten Sophia Somajo som ligger bakom märket här.