Samantha Ohlanders: ”Vi har valt andra värden än det rationella”

31 mar, 2022

Samantha Olanders

Skilda förutsättningar, omstöpta traditioner och musik som gemenskap är några av ämnena som vi pratar om med Samantha Ohlanders. Med den nysläppta skivan Landsbygdsupproret hoppas hon kunna ingiva hopp hos lyssnarna och få fler att våga ta ett kliv i en annan riktning.

Den svenska folkmusikern, kompositören och violinisten Samantha Ohlanders har sina rötter i Järvsö, Hälsingland. En plats där musiken alltid har varit en central del av uppväxten och nu är hon aktuell med albumet Landsbygdsupproret. En skiva som beskrivs som upphottad lokalpolitik i folkmusikstappning.

– Platsen har nog varit en viktig del både till varför jag håller på med genren folkmusik och som en inspiration till det jag skapat nu med albumet Landsbygdsupproret. Som jag växte upp har alltid musiken haft en central roll. Musiken var ett sätt att umgås och socialisera. Mina tidigaste minnen är från att somna under något bord på en fest där mina föräldrar och deras vänner spelar musik ihop. Och just i Hälsingland och Järvsö där jag kommer ifrån har folkmusiken alltid haft en stark ställning och i allra högsta grad varit en levande kultur.

Landsbygdsupproret rymmer både hopp, drömmar, byråkrati och rationalitet. Idén till albumet uppkom efter en tid i Stockholm när Samantha Ohlanders återvände till Hälsingland.

– När jag flyttade tillbaka till Hälsingland efter mina studier vid Musikhögskolan i Stockholm blev det tydligt hur olika förutsättningar det är på olika platser i landet. Och i den insikten väcktes också mitt engagemang för landsbygdsfrågor. När jag för ett tag sen samlade ihop material som jag skrivit under åren sen jag flyttade hem igen såg jag en röd tråd i mitt skapande som handlade om plats, frustration, drömmar och en vilja att ta makten över sin egen situation. Ur det föddes idén till albumet Landsbygdsupproret.

“Vi har makten och verktygen att skapa det samhälle som vi drömmer om.”

Trots att Landsbygdsupproret speglar en problematik, kantas musiken till stor del även av en hoppfullhet och mening. Vad vill du att en som lyssnare tar med sig från albumet?

– Jag vill att den som lyssnar på musiken ska känna hopp! Att vi inte är maktlösa inför omständigheterna. Att vi har makten och verktygen att skapa det samhälle som vi drömmer om. Som vi lever nu är helt ohållbart, det är vi nog alla högst medvetna om. Men vi som bor på landsbygd har på sätt och vis redan tagit ett kliv i en annan riktning. Vi har valt att bosätta oss på en ur samhällets synviken ”icke lönsam plats”. Vi har valt andra värden än det rationella. Vi kanske till och med tror på något annat än pengarna. Vi som bor på landsbygd står på sätt och vis redan utanför men det ger oss också ett försprång i att försöka hitta andra sätt att leva, bortom det kapitalistiska systemet.

Tillsammans med ensemblen Byalaget framför Samantha Ohlanders sin musik med röst och fiol i fokus. Men även med inspiration från allt från Black Sabbath-riff till medeltida kyrkomusik.

– Jag hittar inspiration i det som känns. Det kanske låter flummigt men det kan vara allt från en ackordföljd som får det att knipa lite extra i hjärtat, känslan av lättnad när en bordun lyfter eller förändras, och generellt det som skaver eller inte känns helt perfekt. Jag älskar när det känns mänskligt och på riktigt.

Landsbygdsupproret ges ut via skivbolaget Supertraditional som även Samantha Ohlanders är en av grundarna av. Ett bolag som har omfamnat och lyft fram folkmusik som genre och fört in den i samtiden på ett hedervärt sätt. Hur ser ut på relationen mellan tradition och förnyelse?

– Jag ser absolut ingen som helst motsättning i tradition och förnyelse. Om vi pratar om tradition ur ett kulturellt perspektiv så handlar det ju om företeelser som bärs av människor. Traditioner har alltid förändras och anpassas till den tid de existerar i och efter vilka behov som finns just då. Därför finns det ingen motsättning i att bära en tradition och att förnya den. Så har det alltid gått till och måste fortsätta om traditionen ska vara relevant i sin samtid. Blir den stillastående och endast bevarande så dör den.

Samantha Ohlanders beskriver en avsaknad till centrala melodier i samtidsmusiken och beskriver skyndsamheten i vårt samhälle som är en av anledningarna till det.

– I stora delar av den Skandinaviska folkmusiken så är ju melodierna det centrala. Jag tror att eftersom jag kommer från det hållet så är det just melodierna som berör mig, eller som når in först i alla fall. Det är ju helt utifrån mitt perspektiv men jag känner ändå en längtan efter en renässans för melodierna. Som musikindustrin är uppbyggd nu finns det kanske inte tid för intrikata melodier, allt måste gå fort och också förstås fort. Kanske har mer beatbaserad musik funkat bättre i det snabba samhälle som vi lever i idag. Melodier måste kanske få ta sin tid för att helt komma till sin rätta?

I samband med releasen stundas nu även en Gävleborgsturné i samarbete med Folkteatern och Riksteatern. Något som Samantha Ohlanders ser fram emot.

– Det känns bra! Vi har varit inne i en sju veckor lång repprocess som har varit kanon, men vi är nog redo för nästa steg nu, att åka ut på turné!

 

Författare:
Elin Strömberg

Fotograf:
Fredrika Eriksson

Pin It on Pinterest

Share This