RECENSION: Zuzu – Queensway Tunnel

22 nov, 2021

Billie Marten

Zuzu har anammat indierocken på sitt debutalbum och hittat sin egen röst. Queensway Tunnel är en öppenhjärtigt gnistrande samling.

Liverpool-födda artisten Zuzu debuterade 2018 och har sedan dess hållit sig till en poppigt gitarrbaserat sound. Den röda tråden är hennes breda accent och det har varit snyggt men tillrättalagt och hookigt.

Därför blev jag något förvånad när hon med singeln Timing, som släpptes i juni, bröt av mot detta tidigare etablerade sound. Och när det lite senare dessutom gjorde klart att inga av hennes tidigare släpp skulle inkluderas på albumet. Nu var det helt plötsligt som att ett par lager av filter försvunnit och musiken hade blivit kantigt asymmetrisk och rå.

Trots att Zuzu innan hunnit släppa två EP:s och en handfull singlar så känns debutalbumet Queensway Tunnel som att hon hittat hem. Det låter på många sätt som en modern version av Arctic Monkeys, när de fortfarande var bra.

Ombytet skedde efter att Zuzu övervägt att lägga av med musiken, då hon under pandemin blev uppsagd från sitt skivbolag Virgin vilket ledde till en djup depression. Men som ofta i desperata tider kan det tvinga fram något helt nytt, ett sound som inte längre kan kontrolleras av ett kommersiellt skivbolag.

De har kunnat göra udda val i produktionen, sådant som tar flera lyssningar att lägga märke till och vissa saker som först känns malplacerade men en bit in blir det bärande. Zuzus röst är också ännu mer ohämmad. Det skapar en nyansering som känns betydligt mer äkta än innan. Det hörs verkligen att hon lagt in hela sin själ i det här projektet. Det känns som en mer representativ helhet, det blir en helt annat tyngd bakom hennes ord.

Det är så självklart att det helt enkelt känns som att det här albumet måste ha snurrat i Zuzus huvud i flera år, och hon bara har plockat fram det i sin helhet. Dramaturgin i varje låt, och för albumet i sig, är så uttänkt att den låter naturlig. Det är nästan märkligt hur naturligt hon infinner sig i det nya soundet. Det är väldig tur att bolaget sparkade ut henne.

Skribent:
Emma Thimgren