RECENSION: Wet Leg – Wet Leg

8 apr, 2022

Billie Marten

Brittiska Isle Of Wight-duon Wet leg släpper sitt självbetitlade debutalbum och det är fyllt av småskruvade livsbetraktelser till gitarrdriven, skränig indiepop.

Att ha kul. Det är enligt den hyllade duon, som består av vännerna Rhian Teasdale och Hester Chambers, en av de viktigaste sakerna när de skriver musik. Och det är antagligen en av deras främsta tillgångar. För i och med att deras eget nöje är en prioritet vet en som lyssnare aldrig riktigt vart det kommer att ta vägen. Det kan mynna ut i att skrika så högt du kan i låtar som Ur Mum, i likgiltig, upprepande dialog i Chaise Lounge eller med krabbklor till händer i musikvideon till Wet Dream.

Låttexterna är träffsäkra beskrivningar av vardagslivet där de på ett småskruvat sätt lyckas lyfta fram det som annars bara händer i förbifarten. Det blir en påminnelse om att om de mest banala saker kan bli underhållande om en bara förmår sig att titta på något ur ett annat perspektiv.

Men även om albumet är fyllt av roliga observationer går det inte att komma ifrån att de skruvade livsbetraktelserna också känns som ett sätt att hantera en slags uppgivenhet. I albumets första låt Being In Love beskrivs en känsla av hopplöshet och en vilja att ge upp. I I Don’t Wanna Go Out sjunger Teasdale om hur kul det brukade vara att gå ut men hur det mesta redan känns gjort. Eller i Too Late Now där det pratsjungande slås fast att de inte behöver några dejtingappar eller MTV eller BBC. Den enkla lösningen är helt enkelt ett bubbelbad.

Trots detta förmedlar Wet Leg en värme i sina låtar. De lyckas få till en helhet i en spretig kombination av vardagens uppgivenhet och livets hoppfullhet, vilket de tonsätter med skräniga gitarrer och likgiltig pratsång som stundtals går upp i falsett. Gärna iklädd en lurvig pälsdräkt vid stranden. Antagligen blir det så lyckat för att de har kul. Det viktigaste av allt.

Skribent:
Anna Börjeson

Press