RECENSION: Thåström – Dom som skiner

13 nov, 2021

Dom som skiner

Den gråa vardagen förvandlas ännu en gång till vacker poesi på Thåströms tionde fullängdsalbum Dom som skiner. Ett album som bjuder på oväntade jazzinslag och nyfunnen samarbetsvilja.

Det är svårt att inte ha skyhöga förväntningar på en artist som under sin karriär alltid lyckas röra sig i nya riktningar. Denna gång tycks även Thåström likt många andra under pandemin ha drabbats av en nyfunnen samarbetsvilja. Men tillskillnad mot andra samarbeten tar gästartisterna First Aid Kit och Titiyo albumet till en ny nivå, som exempelvis på albumets första spår Södra Korset där systerduon hörs köra vackert.

Dom som skiner råder det ingen tvekan om att Thåström är den svenska urfadern av vardagsrealism och personskildringar. Hans förmåga att förvandla den gråa vardagen till vacker poesi är tydlig på låtar som suggestiva Gyttjebrottaren som inleds med orden fingrarna i väggkontakten. Som därefter följs upp av textrader om kostymer från Lidl och den förlorade altarpojken i soluppgången.

Denna mörka och vackra lyrik kombineras vidare på skivan skickligt med triviala vardagsbeskrivningar om allt från sopgubbar till grannens oljud, och det är just denna sammankoppling som tar en av Sveriges största musikikoner ner till den nivå som vi vanliga människor befinner oss på.

Men även om det brukar vara lyriken som fäster sig mest när jag lyssnar på Thåström, är det på detta album istället den musikaliska riktningen som imponerar på mig mest. En del är dock mer pulshöjande än andra, som de oväntade jazzinslagen på Stora långa gatan. Magnifik plan sa jag, sjunger han upprepande, så pass repetitivt att lyriken känns som ett längre anförande och för min del får Thåström gärna hålla tal till nationen.

Starkast på skivan är titelspåret Dom som skiner som redan vid de första tonerna kan konstateras bli en klassiker. Det är ett vackert och pianobaserat alster och man riktigt hör hur minnen kommer att skapas till denna låt. Inte minst för publiken som kommer infinna sig på Thåströms kommande turné som inleds i mitten på mars under nästa år.

Elin Strömberg

Press