RECENSION: Sufjan Stevens & Angelo De Augustine – A Beginner’s Mind

29 sep, 2021

Billie Marten

Sufjan Stevens och Angelo De Augustine bjussar ganska oväntat  på ett av årets hittills mest njutbara och bästa album, skriver Popmanis Alexander Andrén.

Jag måste erkänna att jag nästan trodde att Sufjan Stevens hade tappat greppet. Från att ha varit en av det tidiga 2000-talets mest tongivande och intressanta artister har hans 10-tal framstått som ett långt ofokuserat sökande. Det senaste albumet The Ascension från i fjol var väldigt polariserande och det framstod som att Sufjan Stevens inte ville nöja sig med att placeras in i ett särskilt fack. Jag försökte verkligen att lyssna intensivt och uppskatta albumet men skivan kändes en aning ansträngd och pretentiös.

Han följde sedan upp The Ascension med att i våras släppa ett 49 (!) spår långt album uppdelat på fem stycken skivor vid namn Convocations. Jag brukar vanligtvis älska när artister experimenterar och utforskar nya sidor av sitt konstnärskap. Men i det här fallet kändes det som att Stevens famlade efter någonting inte ens han själv hade någon aning om vad det var.

Därför känns det som en sådan befrielse att lyssna på A Beginner’s Mind, som är gjord tillsammans med hans polare Angelo De Augustine. Projektet började med att de först såg en massa olika filmer och sedan skrev låtar löst kopplade till filmerna. Resultatet blev fjorton stycken relativt lågmälda men väldigt vackra låtar. Soundet är återhållsamt och luftigt och väldigt effektivt i den meningen att låtarna mest flyter på utan att bromsas upp av någonting. Det finns knappast några avancerade gitarrsolon på detta albumet, och det är ju vackert så.

Jag kommer flera gånger under lyssningarnas gång att tänka på det dessvärre rätt bortglömda bandet The Clientele. Det är samma slags viskande men vackra lågmälda indiepop som erbjuds. Men framför allt påminner detta album om Sufjan Stevens tidigare diskografi. Det är emellanåt en liknande vibb som på de tidigare skivorna Seven Swans och Illinois. Det känns helt enkelt skönt att höra en mer okomplicerad och avslappnad Stevens.

Det känns också bra att inte kunna välja ut en favoritlåt på albumet. Allting låter fint och jag känner aldrig för att skippa en enda låt, vilket är ett väldigt gott betyg. Ibland är det helt enkelt underbart att inte ha särskilt stora förväntningar på ett album. Bara lyssna upprepade gånger och njuta av vacker musik och känna att världen känns en smula finare.

Skribent:
Alexander Andrén

Press