RECENSION: Smile – Phantom Island

23 nov, 2021

Billie Marten

Phantom Island är återupplivandet av Björn Yttling och Joakim Åhlunds gemensamma musikprojekt Smile. Albumet ger efterlängtad dröm- och synthpop, och levererar två av årets bästa låtar.

Det är nio år sedan musikveteranerna Björn Yttling, från Peter Bjorn and John, och Joakim Åhlund, medlem i Teddybears, Ceasars och Les Big Byrd, släppte albumet A Flash in the Night. Det nya albumet Phantom Island består av tio spår, varav hälften släppts tidigare under året.

Det är svårt att sätta fingret på vilken genre Phantom Island håller sig inom, och kanske är det meningen att den ska sväva mellan gränserna. Den rör sig mellan 80-tals inspirerad elektronisk pop på spåret Dressed for success och en mer experimentell och drömpoppig ljudbild på Troll-holk.

De lite melankoliska låtarna Special knock och Different kind of fog har gemensamt att melodin visslas fram, och i den sistnämnda kan man nästan höra folkmusikaliska influenser.

Låten Call my name med Robyn släpptes som singel i mitten av oktober. Den är tillsammans med låten Eon som gästas av Freja The Dragon, albumets två mest utmärkande låtar. Den starka sången, texterna och musiken gör att låtarna för mig tävlar om platserna som årets bästa låtsläpp. Call my name lyckas nästan på egen hand lyfta hela albumet.

Även fast jag gillar Smiles sätt att satsa på instrumentala låtar, får Eon och Call my name mig att önska mer musik i den stilen. På det tidigare albumet A flash in the night är låten Satellite blues nästan ensam om att ha tydlig sång, och nu när duon återigen visat prov på hur bra det faktiskt kan bli, vill jag höra mer.

Åhlund och Yttling har beskrivit musikprojektet Smile som ett sätt för dem två att umgås på. När två av Sveriges främsta musikunder umgås, blir det också väldigt behagligt att lyssna på. Förhoppningsvis dröjer det mindre än nio år tills de får ihop sina scheman nästa gång igen.

 

Skribent:
Natalie Mourad

 

Pin It on Pinterest

Share This