RECENSION: MOR – Babydolls

27 feb, 2022

Babydolls

Mapei, Thomas Rusiak och Okazaki är supertrion som bildar gruppen MOR. Stundtals glimrar det till ordentligt på det välgjorda och kreativa debutalbumet Babydolls, även om texterna är en aning uddlösa.

Rapparen och sångerskan Mapei skulle göra ett album tillsammans med producenten Okazaki och hiphoplegendaren Thomas Rusiak, men efter första dagen tillsammans i studion insåg de snabbt att det i stället var början på ett samarbete. Det var början på MOR.

Albumet Babydolls är stundtals ett magnifikt och kreativt popalbum. Mapeis storslagna röst gifter sig snyggt med den spektakulära produktionen där hon får visa hela sitt register med skönsång, rap och en spoken word-sekvens. 

Stundtals låter det maffigt och filmiskt som i Superficial Intelligence, andra gånger mer naket och rått som i What if I Cry. På Time of Year får vi ett stämningsfullt country-doftande gitarrplink, och därefter ligger det närmare hiphop- och jazzhållet som i sköna Perfume där Mapei delvis rappar med rå röst, delvis sjunger refrängen och påminner en sorts modern Billie Holiday.

Referenserna är spretiga från PJ Harvey, som kan höras i den mer melankoliska Bullseye, till Massive Attack-influenser. Helheten är desto mer helgjuten i det färgsprakande och överlag fina album Mor har skapat.

Visserligen finns det på Babydolls en hel del oslipade textrader, som det allvarsamt framförda textraden “We could have popped some popcorn”, i låten Movies, och nödrimmet i Spitfire: “I might take a chance on your ass/But first you can take out the trash/ Now you can take a bow”. Skavanker som dessa gör att låtarna inte riktigt träffar ända in i hjärtat.

Likväl vägs dessa mer tveksamma detaljer upp av glimrande stunder som märks i symbiosen mellan harpan och Mapeis röst i Spitfire, glädjen i dansanta Cool It och sårbarheten i fina Ponys. Kort sagt: MOR har fött ett vackert album.

 

Skribent:
Saskia Rubensson

 

Pin It on Pinterest

Share This