RECENSION: Linn Koch-Emmery – Being the girl

12 maj, 2021

Dodie

Efter två hyllade EP:s släpper Linn Koch-Emmery ett efterlängtat debutalbum. Med träffsäkra texter och medryckande melodier är Being the girl indierock när det är som bäst.

Linn Koch-Emmery slog igenom med EP:n Boys 2018. Nu är hon aktuell med debutalbumet Being the Girl, med 11 spår, med intro, mellanspel, och nio låtar. Efter fyra singelsläpp hade jag skyhöga förväntningar på detta album. Being the girl levde inte bara upp till dem, utan överträffade dem. Låtarna känns fulländade både musikaliskt och lyriskt. De är känslofyllda samtidigt som de flesta passar bra på dansgolvet.

Det är svårt att tro att detta är ett debutalbum. Kompositionerna blandar det bästa av modern indie och klassisk brit-rock. Elgitarr och trummor blandas med elektroniska inslag och skapar melodier som innehåller flera lager. Alla låtar är olika och tillför något eget till albumet, men tillsammans skapar de en väl genomtänkt helhet. Sömlöst går albumet från låtar man vill stå och skrika med i från ett publikhav (No place for you) till något lugnt mer stillsamt (Wake up). Linn Koch-Emmery har en röst som passar lika bra på båda sätt, då hon växlar från mjukt till starkt samtidigt som den karaktäristiska raspigheten finns kvar.

Ofta tycker jag att introspår inte tillför så mycket, men teething fungerar bra som en brygga in till albumet, och även mellanspåret The Globe in Morning Lane, June 4th slussar på ett bra sätt lyssnaren mellan två ganska olika låtar. Alla låtar som artisten tidigare släppt som singlar känns som albumets hits, men utöver dessa är även Dirty words och No place for you låtar som jag tror kan bli nya publikfavoriter.

Texterna utgår från artistens perspektiv, vilket är extra tydligt i Linn RIP, som handlar om att hon är trött på sig själv. Samtidigt lämnas mycket utrymme för lyssnaren att själv tolka låtarna, och just därför känns det personligt samtidigt som de behandlar känslotillstånd som många nog kan relatera till.

Being the girl är en utmärkt debut där Linn Koch-Emmery visar upp den rockstjärna hon är. Det här är ett album man inte bör missa.

Tilda Lindén