RECENSION: Kacey Musgraves – Star-Crossed

14 sep, 2021

Billie Marten

Kacey Musgraves nya album Star-Crossed är ett oerhört ambitiöst konceptalbum som förlorar sig lite för mycket i den kitschiga estetiken och missar att förfina soundet.

Det har surrats ett tag om att Kacey Musgraves, som länge varit ett stort namn på countryscenen i USA, förberett sig på att ta sin in i mainstream popen. Det har gjort att jag förväntat mig ett paradigmskifte à la Taylor Swift. Men det är ett alltför stort hopp som inte håller för Kacey Musgraves.

När Star-Crossed annonserades i augusti som en modern tragedi berättad i tre akter och de glossiga filmklippen började rullas ut såg det väldigt lovande ut. Men det blev sedan en plastigt perfekt PR-plan och utstuderad paketering som verkade mer intresserad av att sälja tematisk merch än musik.

Albumet kan inte riktigt bestämma sig vart det ska placera sig. Efter en spänningsfylld inledning slår sig nämligen Musgraves tillbaka in i den milda countrymusiken. Det trygga, lunkande countrybeatet är fortfarande den gemensamma nämnaren för musiken. Det vacklar stundtals fram och tillbaka, och visst kan det vara syftet att försöka gör en övergång till popscenen istället för ett tvärt byte, men det blir mest spretigt.

Och det är trots allt inte så annorlunda än hennes tidigare musik ändå. Det är Musgraves fjärde album, men jag hade nog föredragit att det var ärligt med vad det är och höll sig till det, ett countryalbum. För Musgraves klarar sig bra utan de mer utstuderade produktionerna, som låtarna Angel och Keep Lookin’ Up. Det som kanske inte är lika kommersiellt gångbart, vilket kanske legat bakom uppdateringen.

Hennes känslosamma vibrato och extremt inlevelsefulla gitarrspel sicksackar genom albumet som den mest bärande röda tråden. Det hamnar någonstans mellan Gwen Stefani och Dolly Parton. Tematiken kring svikande män känns också igen därifrån.

Star-Crossed följer Musgraves förhållande från start till skilsmässa, och berättar om att bli utnyttjad för sina pengar och framgång tills personen istället blir missunnsam och avundsjuk. Texterna känns tyvärr inte särskilt nya i den långa raden av breakup-album som kommit den senaste tiden. 

Musgraves spelar uppenbarligen med en helt annan budget och publik nu, jag hoppas att experimenterandet på Star-Crossed kan leda till en lite mer tydlig vision nästa gång.

 

Författare:
Emma Thimgren, Biträdande chefredaktör

Fotograf:
Press

 

Pin It on Pinterest

Share This