RECENSION: Iceage – Seek Shelter

maj 8, 2021

Iceage

Iceage har på sitt femte album rört sig mot ett mjukare håll, men det är högt i tak och emellanåt rycker det i punknerven hos lyssnaren.

Seek Shelter är namnet på det danska post-punk/rockbandet Iceages senaste album. För ett decennium sedan släppte de då knappt myndiga killarna sitt debutalbum New Brigade (2011) och med det femte albumet som facit är det lugnt att säga att mycket kan hända på tio år.

Seek Shelter, ett album som spelades in under tolv dagar i en studio i Lissabon, är en strid ström av motstridiga influenser och sinnesstämningar. Det första spåret Shelter Song fick mig att haja till rejält. Det inledande riffet övergår snabbt i ett mer sävligt gitarrspel och låten blir mer och mer britpop. Refrängen, som utan tvekan hade kunnat platsa på Oasis episka album (What’s The Story?) Morning Glory (1995), fylls av tamburiner och plötsligt stämmer en bakgrundskör in bakom frontmannen Elias Bender Rønnenfelts sång.

High & Hurt lyser fortfarande britpop-influenserna igenom, men punknerven börjar ändå dansa när Rønnefelt skriker till över besinningslöst och befriande trumspel. Ljudbilden är mindre kompakt än tidigare och den nyfunna luftigheten tillåter en ömhet och ett brett spektra av stilar att ta plats.

Iceage visar på en oväntad musikalisk variation där det under albumets gång förekommer instick av saxofoner och piano på Drink The Rain, intergalaktiska synthar på Vendetta och munspel á la Bruce Springsteen på Gold City. Sistnämnda spår är också ett av albumets glansnummer. Med bluesiga riff och en refräng som gör det svårt att inte gunga med andas Gold City arena – snarare än Tuborg-indränkta källarlokaler.

Dear Saint Cecilia blir åter känslan att man befinner sig i baksätet på en engelsk landsväg under mitten av 90-talet, med en Stella Artois i handen och bränner av mot nästa fotbollsmatch. Det är svängigt, rockigt och ur Rønnenfelt släpps ett spontant (nå, så spontant det kan vara i en studio) tjoande ut i mikrofonen.

På detta album utforskar Iceage olika vrår av sitt musikaliska cv och går balansgång mellan spretighet och musikalisk bredd. I slutändan lutar det dock mer åt den sistnämnda: variationen i och mellan låtarna lyfter helheten. De nio låtarna på Seek Shelter hade likväl kunnat stå på egna ben som vara en del av ett album – vilket för mig är ett kvitto på en riktigt bra platta.

Författare: Alva Bergland