RECENSION: Freyr – Nicotine Bunker

31 maj, 2021

Freyr Nicotine Bunker albumomslag

Knappt ett år har passerat sedan jag senast kom över Freyrs solodebut I’m Sorry. I fredags släpptes hans första fullängdsalbum Nicotine Bunker, ett album som på många sätt överraskar.

Freyr Flodgren släpper nu sitt första fullängdsalbum. Men han är dock ingen nybörjare inom musiken, snarare motsatsen. Han började sin musikaliska resa redan som sexåring med att spela flöjt genom Suzukiprogrammet vid Umeås Kulturskola för att sedan som 12-åring antas till Umeås Musikskola. Sen dess har flertalet andra instrument, genrer och musiksammanhang avverkats, skapats och utvecklats.

Redan i juli förra året skrev jag att det inte kom som en överraskning att Freyr inspirerats av naturen i hans musik med tanke på hans rötter i både Island och Norrland. ”Naturen är en röd tråd genom låtarna på EP men också kanske det enda som håller dem samman. Varje spår är inte den andra lik vilket är otroligt uppfriskande och visar på en stor bredd av musikaliskt uttryck” – Lili Gustafsson, för Popmani.

Det gläder mig att Nicotine Bunker följer samma riktning utan att på något sätt upprepa sig. Återigen blir jag överraskad, uppfriskad men också nostalgisk. Nostalgi? Ja, jag ser tillbaka till slutet av 00-talet och vågen av indiepop & folk-musik som stormade in i mitt och alla mina vänners liv med band som Kings of Convenience, Four Tet, The Whitest Boy Alive med flera. Detta blev ett helt stiluttryck för oss, helt influerat av musiken. Under de senare åren har andra genrer och uttryck fått ta sin plats och mina tidigare musikpreferenser har fallits i glömska. Tills nu! Upplever allt som är vackert till Permission to Love och dansar med till American Poster, två favoritspår på nya albumet Nicotine Bunker.

Det råder inga tvivel om Freyrs musikaliska begåvning sett till hur han lyckas skapa en fusion av flamenco, rap, folk och trip-hop med låten American Poster. Det låter helt galet men det är en så välavvägd mix av allt att det känns självklart. Jag hade önskat att det var mer av detta potpurri i fler av albumlåtarna. Om det kommer mer av den varan får framtiden utvisa.

Lili Gustafsson, Skribent