RECENSION: Dinosaur Jr – Sweep It Into Space

av | apr 23, 2021 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Dinosaur Jr släpper sitt tolfte album totalt och femte med den återinförda originaluppsättningen sedan comebackskivan Beyond från 2007. Sweep It Into Space bjuder på avslappnad och välskriven indierock i samma anda som de senaste årets starka album.

Det finns en trygghet i att lyssna på band som har en mer okomplicerad hållning till sin egen diskografi. Visst, det finns band som Radiohead som släppte klassiska OK Computer och sedan från absolut ingenstans spottade ur sig Kid A och Amnesiac och bländade en hel musikvärld. Men det är betydligt vanligare att det bara blir pannkaka av alltihopa.

Ett färskt exempel är Mogwai som med sin senaste skiva i sin iver att gå emot det förväntade istället råkade skriva några av sina sämsta låtar någonsin. Och det finns otaliga andra exempel på artister och band som slagit igenom med en eller flera riktigt bra skivor för att sedan följa upp med någonting helt annorlunda som dessvärre blivit totalt misslyckat. Jag minns fortfarande med förskräckelse hur Balam Acab släppte sitt fantastiska debutalbum Wander/Wonder under 2011 för att sedan följa upp med obegripligt material.

Därför är det välkommet att Dinosaur Jr väljer att förfina sitt redan befintliga och framgångsrika sound snarare än att försöka uppfinna sig själva på nytt. Att de dessutom släppt en av sina starkaste låtar någonsin i To Be Waiting gör knappast saken sämre. Låten inleds som en ganska normal indierocklåt innan den efter någon minut bryts av och subtilt förskjuts in en parti som är både emotionellt och distanserat på en och samma gång.

Det är ett trick som fungerar varenda gång. Även Sonic Youth byggde mycket av sin dynamik med samma koncept. Inled med att skissa upp någonting som är välbekant och enkelt att relatera till. Skapa sedan en subtil förskjutning och bryt av efter en stund. Men se till att allting ändå är sammanvävt och fyllt av känsla. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Men där Sonic Youth var betydligt mer politiska och omstörtande fortsätter Dinosaur Jr att leverera små emotionella vykort från ett individuellt perspektiv.

För femton år sedan framstod det som högst osannolikt att Dinosaur Jr skulle återuppstå med originaluppsättningen efter diverse interna gräl. Fem album senare är det i det närmaste otänkbart att de någonsin ska sluta.

Alexander Andrén, Skribent