RECENSION: Clara Klingenström – Claras dagbok

11 dec, 2021

Billie Marten

Clara Klingenström slog igenom hos den stora massan i början av året i Melodifestivalen. Nu släpper hon debutalbumet Claras dagbok, ett popalbum om turbulenta relationer och sorg.

Clara Klingenström är den 26-åriga sångerskan från Visby som är ett relativt nytt stjärnskott på pophimlen. Hennes debutsingel Ensam i en stad släpptes 2019, och när hon i år kom på femte plats i Melodifestivalen fick hennes karriär sig en raketstart.

Claras dagbok har inslag av den lågmälda melankoliska poppen jag känner igen, men den visar också en mer unplugged sida av henne. De första fem låtarna på albumet är alla ballader, som är mer eller mindre akustiska.

Som ofta med Clara Klingenström är texterna på albumet väldigt målande, välskrivna och berörande. På så vis är det smart att låta musiken vara lite mer avskalad, och inte särskilt utmärkande. Jag hade dock önskat lite mer dynamik i det musikaliska, så att låtarna skiljer sig åt lite mer när det är så många som 17.

Vändpunkten för mig sker vid låten Engelbrekts väg som tidigare släppts som singel. Melodin i verserna påminner lite om en tidig Veronica Maggio, och tempot går upp lite mer jämfört med låtarna innan. Den har en tydligare egen identitet som sticker ut i mängden, och känns som en låt som kan spelas många gånger innan man tröttnar.

Även låten efter, Någon gång i april, lyfter albumet. Det är också en avskalad låt, men melodin är mycket tydligare och det är något som händer med den generella ljudbilden här. Musiken har fler lager, som jag tyckte saknades lite i de första spåren.

Se mig, bara se mig är också en av låtarna på albumet som har släppts som singel. Det är en mycket poppigare och mer uptempo-låt än de andra, och det känns nästan som den är från en annan artist än den som gjort den första halvan av albumet. Jag är mycket för en refräng som är lätt att känna igen, och det får man i denna låt.

Claras dagbok är ett fint debutalbum, som ger en tydlig bild av vem hon vill vara som artist. Men kanske hade albumet behövt vara lite kortare och mer kärnfullt för att verkligen låta låtarna skina som de faktiskt förtjänar. Det är överlag ett lyckat debutalbum, men som hade kunnat våga sticka ut lite mer.

 

Skribent:
Natalie Mourad