RECENSION: Aldous Harding – Warm Chris

28 mar, 2022

Warm Chris

Aldous Harding är tillbaka med sitt fjärde album Warm Chris. Det är en hypnotiserande folk-pophistoria, där Harding spelar på sin styrka som en evigt föränderlig, musikalisk kameleont.

“Jag är som en sorts Jim Carrey i indievärlden”, säger Nya Zeeländska Aldous Harding i en intervju med The Guardian. Likheten mellan den sombra och melankoliska artisten och den världskände komikern och skådespelaren är kanske inte helt uppenbar vid första anblick, men jag förstår vad hon menar. Få artister leker så mycket med röstläge och karaktärer i sin musik och musikvideor som Aldous Harding.

På nya albumet Warm Chris går hon från att sjunga med en barnlik, ljus röst i poppiga Lawn för att därefter lägga sig an en nonchalans i låten Passion Babe, för att återigen ändra sig och nästan viska i den intima, mjuka – och i min mening albumets starkaste låt – Staring at the Henry More. Nya detaljer vecklar ut sig för varje lyssning av det tio låtar långa albumet, och användningen av olika instrument är nästan lika varierad som Hardings olika röster: vi hör bland annat saxofon, banjo, orgel, piano som bidrar till en mer färgsprakande ljudbild.

Aldous Harding har själv sagt att hon snarare fokuserar på den fonetiska användningen av ord, än ordens konkreta betydelse eller mening. Hennes texter är också ofta just ofta svårtydda och mångbottnade. Likväl lyckas hon med att skapa minnesvärda textrader och bilder som: “Breathing time is a lonely state of mind” (från She’ll Be Coming Round The Mountain), eller “”I love watching paper planes burn out there” (från Warm Chris).

Med oväntade ackordprogressioner och absurda texter som “Here comes life with his leathery whip”, har Aldous Harding alltigenom skapat ett, en smula skruvat, men alltigenom vackert album. Med blinkningar till folkartisten Linda Perhacs och kultbandet The Velvet Underground, är det en vacker och unik musikalisk resa där Hardings lekfullhet lyfter albumet och gör det till en skiva att lyssna på, och lyssna om.

Saskia Rubensson