Idag har de flesta klädkedjorna en egen miljövänlig kollektion. Men det är kedjorna själva som styr över de miljökrav och kriterier som plaggen ska uppfylla. Nu efterfrågar Naturskyddsföreningen tydligare information till konsumenterna.

Text Ellen Pan och Amanda Karlsson
Foto Ellen Pan

11160036_10205292585488768_3702192982227827860_o

Att handla miljö- och människovänligt är något som allt fler strävar efter. Marknaden för ekologiska matvaror har exploderat de senaste åren, men när det gäller kläder har oberoende märkningar som Bra miljöval och Svanen inte fått något genomslag. Istället väljer modeföretag att skapa egna hållbarhetskoncept. Gina Tricot, H&M, Lindex och Indiska är några av de företag som sett fördelarna med detta.

Åhléns är ytterligare en aktör som tagit initiativ. I höstas lanserade de konceptet Bra val. Den gröna etiketten placeras på utvalda produkter där man använt material och metoder med mindre påverkan på människor och miljö.
– Det är en guide för att våra kunder lättare ska hitta bättre alternativ. Vi vet att våra kunder är intresserade av hållbarhet men tycker det är svårt att hitta rätt, säger Anita Falkenek, hållbarhetschef på Åhléns.

Företagets mål är att tio procent av försäljningen ska bestå av Bra val-produkter vid årets slut. Just nu ligger siffran på sex procent.
– Det vore naturligtvis det bästa om alla produkter var hållbara men ofta är dessa varor dyrare. Tyvärr är det lättare att tillverka dåliga saker. Vi kan inte bara ställa om från en dag till en annan – vi vill ju överleva också, säger Anita Falkenek.

Krävs bättre information
En av de medvetna konsumenter som efterfrågar bättre miljöval är Jacob Brandberg, 46. Han letar ofta efter ekologiska material och tycker att det är viktigt att kläder går att återvinna.
– Klädföretagen själva måste kommunicera bättre vad deras miljösatsningar betyder. Om H&M till exempel startar en återvinningskampanj så är nog många väldigt okunniga om vad det faktiskt innebär. Det är inte heller tydligt granskat av medierna vad de här märkningarna står för. Jag tror att många köper kläderna bara för att det verkar bra, säger han.

Weronika Rehnby, produktansvarig inom textil för Bra miljöval på Naturskyddsföreningen, tycker också att det krävs tydlig information till konsumenterna när klädföretag gör miljösatsningar.
– Det är bra att företag tar fram miljövänliga koncept så länge de är transparenta med vad det innebär. Dessutom bör en oberoende aktör kontrollera dessa produkter.

Weronika Rehnby anser att kedjornas miljökollektioner ska betraktas som koncept snarare än rena märkningar. Trots att medvetenheten kring miljövänliga kläder ökar är det fortfarande ett område där kunskapen är låg, tycker hon.
– Till exempel är det många konsumenter som tror att bara för att det står ekologisk bomull på plagget så gäller det även färgning och andra behandlingar, men det är faktiskt bara fibrerna det gäller.

Inga enkla lösningar
Budgetkedjorna Gina Tricot och H&M har valt att lansera kollektioner med material som belastar miljön mindre än deras övriga sortiment. Dock tillverkas större delen av kläderna i Asien vilket kräver långa transporter. Anita Falkenek på Åhléns tycker att denna faktor har fått allt för stor betydelse i hållbarhetsdebatten.
– Transporter är en så pass liten miljöbelastning att man nästan kan ta bort det ur sitt tänk. Det är själva tillverkningen och odlingen av materialen som påverkar miljön mest, menar hon.

Weronika Rehnby understryker att det inte finns några enkla lösningar på att göra klädproduktionen mer miljövänlig.
– Väldigt lite textilproduktion sker i Sverige och Europa, störst del av produktionen finns i Asien. Därför ligger större fokus på just fibrerna, kemikalierna och hur den delen av produktionen belastar miljön. Det bästa konsumenten kan göra för miljön är att återvinna och återanvända kläder, säger Weronika Rehnby.

Företagets ansvar
Både Åhléns och Gina Tricot uppger att de informerar om miljökollektionernas innebörd i butiken, med broschyrer i kassan och lappar på kläder. Men varken i Gina Tricots butik på Sveavägen i Stockholm eller Åhléns City finns  broschyrer. På kläderna sitter lappar med kort information och hänvisning till hemsidan. Marcus Bergman, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Gina Tricot, menar att det är svårt för företaget att informera sina kunder på butiksnivå.
– Självklart önskar jag att personalen kunde ge svar, det är en skyldighet mot våra kunder. Konsumenterna har ju all rätt att vara kritiska mot vårt hållbarhetskoncept. Men vi har flera tusen anställda och det finns inte resurser till att utbilda allihop.

Framöver vill han att kommunikationen ska bli ännu tydligare.
– Det är inte kundernas uppgift att söka upp information, det är vårt ansvar som företag att informera så mycket som möjligt.

11052449_10205292585648772_1053133662601816721_o