ph
Vem? Per Hallberg, Oscarvinnande ljudläggare för bland annat Skyfall och The Bourne Ultimatum
Var? Filmhuset/SFI, i samarbete med From Sweden With Love/Anders Frejdh
När? 19 september 2014

Popmani fick chansen att närvara vid ett ganska informellt samtal med Per Hallberg på Filmhuset 19 september. Nedan följer ett sammandrag från samtalet av en kanske lite starstruck filmredaktör.

Per Hallberg verkar vara en trevlig prick. Det känner man direkt när man kommer in i ett näst intill fullsatt Victor, Filmhusets stora panoramasalong. Han är ledigt klädd i skjorta och jeans, och smyckena runt halsen och den jämna solbrännan skvallrar om att han kanske tillbringat mer tid i det soliga Kalifornien än det gråruggiga Sverige på sistone. Han utstrålar ett oerhört lugn inför sitt givna uppdrag denna morgon: att för otaliga reportrar och filmstudenter berätta lite om ljudläggandets konst, och om hur saker och ting faktiskt fungerar i det som för de flesta av oss förblir ett ytterst mytomspunnet Hollywood.

”Är inte ljudläggning ett ganska ensamt jobb?”, frågar vi honom, och Per instämmer i att den relativa anonymiteten kanske kan ge en bild av att det också är ett otacksamt jobb. Dock ska man inte förglömma, och detta är han oerhört noga att påpeka under hela samtalet, att alla former av postproduktion bygger på teamwork, teamwork och åter teamwork. Per har själv en grupp han gärna samarbetar med vid varje produktion, och det krävs en hel del händer för att tillsammans skapa den ljudbild som knappast märks när den är där, men som skulle lysa med sin frånvaro om den inte var där. Flertalet exempel och anekdoter kring ljudläggning följer: för att behaga Michael Mann som hade fått för sig att han ville använda en helt naturlig ljudbild i inspelningen av Heat hade Per blivit tvungen att smygmixa ljudet om nätterna då det naturliga inspelningsljudet var väldigt dåligt, vilket Mann vägrat acceptera. Slutet gott, allting gott, menar Per underfundigt, och ger en bild av självständighet som kanske onekligen skulle locka vissa till ljudläggningsyrket.

Varför är ljudläggning då så viktig? Den påverkar faktiskt hur vi upplever filmen, vilka detaljer vi lägger märke till, och hur vi tolkar handlingen, menar Per. Han drar ett spjuveraktigt exempel från dagligvaruhandeln och bananer: en undersökning på en större kedja visade att kundernas köpbeteende ändrades då man valt att spela djungelljud i fruktdisken. Enligt resultaten påvisades en kraftig ökning i köp av bananer under denna period. Alla skrattar, men det är en bra poäng: vi upplever faktiskt saker med fler sinnen än ett, även om vi kanske inte alltid reflekterar över det. Per berättar att ljudläggningen till och med kan underlätta och cementera vår förståelse av handlingen i filmen: vid snabba klipp, som i actionscenerna i Heat, binder ljudet ihop och vägleder hjärnan genom upplevelsen, så att den hänger med även visuellt. Utan detta skulle stora delar av handlingen gå förlorad, då det är ett ständigt samspel mellan sinnena som utspelar sig på den vita duken.

Hur jobbar då Per själv? Han läser gärna manus i ett tidigt skede och börjar fundera över ljudbilden redan där och då. När det gäller själva ljudläggningsarbetet är han noggrann med att poängtera att han inte är någon tyrann: det är ett samarbete, och eftersom han helst jobbar med samma ”gubbar” varje projekt så har de lärt sig att respektera varandras idéer och nycker: vilka som jobbar bäst på full mage, vilka som behöver en tupplur efter maten, vilka som gärna går upp tidigt och vilka som gärna går upp sent, etc. Själva ljudbilden behöver inte vara särskilt komplicerad: ”När det funkar ihop, då känns det!” ler Per, och vi får se ett exempel från Skyfall där det faktiskt inte händer så mycket, men där ljudet verkligen bidrar till upplevelsen (det är scenen då Bond och M är på flykt och vi får se Aston Martin och höra Bondtemat för första gången i filmen). Alla i gruppen fokuserar på sitt eget område, men det är förståelsen för varandra och helheten som är det absolut viktigaste fokus för ett bra resultat.

Per vill gärna åta sig fler filmprojekt än han har tid för – att jobba på två filmer per år är det normala, medan Per gärna skulle försöka klämma in både tre och fyra om han kunde. Han skrattar och säger att han har svårt att tacka nej till nya spännande projekt – som ett barn med en hel verkstad fylld av potentiella leksaker.

Hur är det egentligen med kvinnor i ljudläggningsbranschen? Finns de? Per funderar en stund och säger att det kanske inte är så vanligt, men att de visst finns – bland annat samarbetar han själv mycket med Karen Baker Landers, som delade hans Oscarvinster för Skyfall och The Bourne Ultimatum. Inom dialogmixen är dock kvinnor betydligt vanligare.

Vi tackar Per, Filmhuset och From Sweden with Love för detta arrangemang!