KRÖNIKA: I dagens TikTok-samhälle är en låt ett enda stort PR-verktyg

av | apr 11, 2021 | Artiklar, Framsida Startslider, Krönikor

Artister vänder ut och in på sig själva för att passa in alla format som de ska syns i, samtidigt som plattformar som TikTok förvandlar deras verk till bakgrundsmusik för blöjbyten. Men vem vill till slut göra musik om den enda belöningen är virala klipp och PR-strategier?

Efter vad som känns som hundra ljusår efter alla andra så har jag äntligen upptäckt TikTok. Eller upptäckt TikTok. Jag har snarare gått från att inte förstå appen till att spendera alldeles för många timmar scrollande bland videos av allt från unga hemmafruar i USA som delar med sig av sina bästa meal prep, till unga kids som gör invecklade danser. I brist på andra argument till varför min skärmtid har ökat, säger vi att det är pandemin som ligger bakom den ohälsosamma tid som jag nu spenderar på appen.

När jag ligger där i horisontellt läge på soffan, i jakt på nästa roliga video fastnar jag för flera klipp där tjejer som mimar till Leave The Door Open med Anderson .Paak, Bruno Mars och Silk Sonic. Till textraden “What you doin’? Where you at? Oh, you got plans? Don’t say that” samtidigt som texten “when you call the kids grandma” visas upp på skärmen.

Det är väl i sig inget problem i sig att de tycker att texten passar in i deras inrutade liv som småbarnsförälder. Men det är något gnager i mig. Jag älskar ju den där låten. Men låten tas ner till en nivå som handlar om att beskriva en tråkig vardag om att vilja ha barnvakt. Är det verkligen där vi ska lägga ribban om vad musik ska användas till?

Stora artister som Lil Nas X fick sitt stora genombrott på appen och det går inte att komma ifrån de korta klippens genomslag för en låts framgång i dag. Musikbranschen har sedan en lång tid tillbaka försökt att skapa innehåll på TikTok för att bidra till mer streams och engagemang kring nya släpp. Den 15 juli 2020 publicerade SVT nyheter en artikel där Lina Kellgren som är en del av Universals digitala marknadsföringsteam, berättade om att bolaget har steppat upp sin strategi gentemot plattformen och arbetar hårt för att skapa klipp kring nya släpp som genererar visning.

Sättet som musiken används på plattformar som TikTok i dag pekar på att musikbranschen har genomgått en stor förändring. Förut ville vi höra musiken på ett album och få en helhets upplevelse. Den tryckta vinylen eller cd-skivan var värd att köa för och värd att lägga pengar på hos bolagen som kunde förvandla försäljningen till pengar. I dag är en låt ett PR-verktyg för att tjäna pengar på andra håll. En låt som marknadsförs genom en viral dans lär också klättra på topplistorna, vilket i sig genererar stora pengar för bolagen.

Jag är verkligen inte avundsjuk på alla de artister som satsar på sin passion och vill höra sin musik skrikas ut av sina fans i någon trång lokal post corona. Jag kan bara tänka mig hur många tvingas vända ut och in på sig själva för att passa alla format de ska synas i och sitta i mängder av marknadsföringsmöten när det enda en vill är att ge ut sin musik. Men frågan är ifall en vill ge ut sin musik om risken är att föräldrar som knappt lyssnar på texten innan de förnöjd laddar upp ett nytt klipp på sig själva mimandes ens låt med texten “dags för blöjbyte”.

Författare:
Emma Isberg, Skribent & redaktör

Pin It on Pinterest

Share This