Japanese Breakfast: “Jag älskar att se mina idéer komma till liv”

4 jun, 2021

Japanese Breakfast

Korean-amerikanska Japanese Breakfast är tillbaka med sitt tredje album, Joy. Från att tidigare ha skrivit med utgångspunkt i sorg och melankoli har hon nu valt glädjen på vad hon har kallat för sitt mest ambitiösa album hittills.

Michelle Zauner, eller Japanese Breakfast som hon kallar sig, har skapat i rasande tempo – trots pandemin. När det första utkastet till hennes memoar, Crying in H Mart, hade skickats in till hennes redaktör hade hon plötsligt en lucka på fem månader. Då passade hon på att spela in sitt tredje album. Arbetet med boken var också ingången till vad som kom att bli albumets titel och tema – glädje.

– Jag tror att ta en djupdykning i den sorg och de minnen som väcktes från boken tillät mig att vända mig till ett nytt tema. Jag kommer ihåg att jag var så glad över att gå tillbaka till studion, det medium där jag känner mig riktigt bekväm i och som är mer samarbetsvilligt för mig, efter så många månader av arbete med boken som var så insulär och berusande.

Albumet och boken kom till i en dialog med varandra eftersom de båda utgår, som Zauner uttrycker det, från samma minnespool. Det finns likheter mellan alla tre album och passager i boken, och jämsides med musiken är litteraturen också ett stort intresse för Zauner som avslöjar sina två favoritböcker: Housekeeping av Marilynne Robinson och Rock Springs av Richard Ford.

Zauner är lite av en tusenkonstnär; förutom författandet har hon också bland annat skapat soundtrack till videospel och regisserat musikvideor. När jag frågar vad kreativitet betyder för henne är det lusten som verkar vara drivande:

– För mig handlar det om professionellt lekfullhet. Jag älskar att se mina idéer komma till liv. Alla dessa medium, de är bara olika sätt att berätta historier.

I en intervju med Pitchfork berättar Zauner om sin erfarenhet av döden. Hennes mamma gick bort i cancer och närheten till döden ska ha väckt en tanke om “vad vill du ha sagt innan du dör”. Den insikten påverkade också hela hennes liv och inte minst också hennes musikskapande.

– För det här albumet betydde det att bara pusha mig själv ännu längre som kompositör och producent. Jag ville jaga större idéer, ha mer storslagna ambitioner, så det är många fler större arrangemang på det här albumet.

”Jag känner att mitt låtskrivande har utvecklats en hel del.”

I processen för albumet ska Zauner också ha tagit teori- och pianolektioner för att bli bredda sina kunskaper som låtskrivare. Resultatet ska ha varit lyckat, inte minst eftersom det ledde till mer intressanta beslut och varierat komponerande.

– Jag skrev flera låtar på piano för första gången. Jag känner att mitt låtskrivande faktiskt har utvecklats en hel del.

I sina musikvideor, som Zauner själv regisserar, låter hon fantasin få fritt spelrum. Musikvideon till låten Be Sweet, som visar två agenter i jakt på utomjordligt liv, var exempelvis inspirerad av bland annat Spike Jonzes musikvideor.

– Jag tenderar att övertänka musikvideor och jag ville bara göra någonting roligt och tramsigt. Men självklart kunde vi inte vara poliser, så vi bestämde oss för att vara specialagenter, en idé som blev naturligt inkorporerad från att ha sett om X Files-avsnitt. Så musikvideon blev en sorts X Files-fanfiction vilket var perfekt med tanke på den upprepade texten “I want to believe”, vilket är en sorts slogan för tv-serien.

Fiktionen verkar alltid har varit en kreativ källa för Zauner, som utgår utifrån olika karaktärer och perspektiv på albumet. Exempelvis antar hon perspektivet av en biljonär i låten Savage Good Boy. Zauner tyckte om att skriva fiktion redan under skoltiden och påpekar att låtskrivandet är unikt eftersom det ger möjligheten att alternera mellan fiktion och icke-fiktion på samma album.

– Ibland känner jag att utforskandet av olika element av den mänskliga erfarenheten är bättre gjort genom icke-fiktion, och ibland är det bättre genom fiktion. Jag tycker inte att den ena är lättare än den andra. Jag tror att vissa ämnen helt enkelt lånar sig själva till olika genrer.

Trots att Michelle Zauner, eller Japanese Breakfast, verkar ha haft fullt upp under pandemin har den ändå satt sina tydliga spår i hennes liv som musiker.

– Jag kämpade verkligen med att förbli kreativ och produktiv under pandemin, delvis för att det var första gången som jag verkligen ifrågasatte hur essentiell konsten verkligen är i världen. Jag har verkligen saknat min band-familj och att turnera och se världen. Men jag har försökt att hålla mig upptagen med att öva piano och förbättra mig själv som musiker, och det har gett mig mer tid att arbeta på boken och soundtracket till tv-spelet Sable.

 

Författare:
Saskia Rubensson

Fotograf:
Peter Ash Lee

Pin It on Pinterest

Share This