Ett amerikanskt klädföretag, en skönhetssalong och en bröstvägg på en nyhetsbyrå var några av de nominerade för Årets sexist 2013 där American Apparel knep vinsten. Tomas ”Genusfotografen” Gunnarsson, instiftare av den uppmärksammade utmärkelsen, delade själv ut priset till klädjättens Sverigechef och förklarar för Popmani varför det inte finns något hopp för företaget.

Foto: Emma Svensson/rockfotoemma

Foto: Emma Svensson/rockfotoemma

genusfotografen.se bloggar Tomas Gunnarsson om genusfrågor och problematiken kring de bilder som syns överallt i samhället. Han har uppmärksammat och kritiserat en rad olika företag och fått en viktig röst i genusdebatten i sociala medier. I början av februari i år inledde han omröstningen om Årets sexist 2013 där 27 901 personer deltog och American Apparel tog hem priset i form av en guldnapp. Företaget, som haft butiker i Sverige sedan 2007, har tidigare kritiserats för sina sexistiska kampanjbilder och bland annat utsatts för vandalisering och bojkott.
– Det är ingen hemlighet att American Apparel omfamnar sexismen helhjärtat. Man skulle ju kunna ta hundra av deras kampanjbilder och förklara för företagsledningen hur de är objektifierande av minderåriga tjejer och hur det kan vara skadligt för målgruppen. Men jag tror att de vet precis vad de gör, genuscoaching skulle de hånle åt. De kommer inte odla ett samvete självmant. De ska bara bojkottas, säger Tomas Gunnarsson som inte ser något större hopp för vinnaren.

Screenshot från företagets hemsida.

Screenshot från företagets hemsida.

Tomas Gunnarsson anser att könsdiskriminering är ett stort problem i modebranschen överlag. I ett hav av stereotypiska och diskriminerande modekampanjer har han svårt att ge konkret exempel på några förebilder.
– Hela modebranschen bygger på att objektifiera kvinnor, modebilder är fyllda av unkna budskap om maskulinitet och femininitet. American Apparel är absolut inte det enda problemet, även om de är extra ruttna. Jag skulle vilja säga till branschen som helhet att sluta använda smala, unga och vita modeller. Det skapar omöjliga ideal som människor mår dåligt av. Alla stora modeföretag borde gå samman i ett kollektivavtal för att visa äldre kvinnor och andra hudfärger, sätta en minimigräns för BMI och sluta skönhetsretuschera, säger han.

Ett flertal företag har bemött Genusfotografens kritik, bland annat tidningen Xpress, som gick ut med en ursäkt för sina nedsättande bilder på kocken Louise Johansson. American Apparels distrikschef i Stockholm accepterade däremot inte utmärkelsen Årets sexist 2013, även om han tog emot den för att skicka vidare till beslutsfattare i LA.

Screenshot från företagets hemsida.

Screenshot från företagets hemsida.