Det är en ovanligt varm septembermåndag när jag träffar foreverandever<3 på Dovas i Skanstull för en öl. Joakim Buddee som han egentligen heter, känns mer som en vän än en främling och vi pratar om alltifrån andra världskriget till elektronisk musik från Ryssland. Nu är han aktuell med nya singeln eminence (together) som släpptes i fredags, en singel som på ett nytänkande sätt blandar ljudlandskap till en musikalisk drömcocktail.

Forvererandever

Fotograf: Beata Cervin

Vill du berätta lite om dig själv och hur allting faktiskt började?
– Jag började i en musikskola som ligger utanför Kalmar, där jag ursprungligen kommer ifrån. Till en början var jag trummis, men efter ett tag konstaterade jag att jag var för rastlös för att spela i band. Jag tyckte det var fetare att sitta i en studio och göra beats. På den tiden var det mycket hiphop och efter det flyttade jag till Stockholm för att plugga musikproduktion. Jag åkte också till USA en vända för att skriva mer popmusik med folk. Det kändes som att den typen av musik gav mer tillbaka, än det jag tidigare hållit på med. När jag kom hem från USA hamnade jag i en del olika projekt, bland annat ett med Neo Stuss, som var jätteroligt och det var efter det som jag startade Heart/Dancer, ett projekt som var mer elektronisk indiepop och då kändes det liksom som om jag var hemma.

När jag lyssnar på din musik så tänker jag inte på svensk elektronisk musik, inte Tysk heller för den delen. Utan det påminner mer om ett östeuropeiskt sound. Inspireras du av musik därifrån?
– Jag har varit rätt mycket i Warszawa faktiskt och det kan vara så att fördomarna därifrån har på något sätt blivit till riktiga känslor för mig. Det känns som att ett slags mörker ligger kvar över staden från Sovjettiden. Det sitter liksom kvar och de märks verkligen på kontrasterna i staden. Ett hus kan vara en rivningskåk, men vägg i vägg med det kan det finnas ett lyxhotell och vägg i vägg med det kan det stå ett fint och välbevarat hus från krigstiden.

– Jag har även hittat en del inspirationer från Ryssland och Ukraina. Jag gillar mörkret som musiken därifrån innehåller. Jag tycker om Kedar Levinsky, hon är en technoartist från Ryssland och är en del av ett helt kollektiv som gör väldigt mörk och skitig techno. Johns Kingdom heter skivbolaget som släpper deras musik.

Vill du berätta lite om din nya singel eminece (together) som släpptes i fredags?
– Med eminence (together) jag ville på något vis fånga den där post-sommar känslan. Att vara ute, träffa folk, någon man tycker om. Jag kan tänka mig att det är många som är ute febrilt och letar efter någon. Att man försöker hitta någon som är nice, men att man bara gör det för ens egen skull. För att ta åt sig någon annans energi för att dölja vardagsångesten och stressen. Det är lite som att knarka en annan person, att bli hög på någon. Det är väl låten i sitt paket.

– Soundet i sig kommer mycket från när jag leker med mina syntar, gamla professorn-style. Jag tycker det är så kul med ljud. På den senaste tiden har jag lyssnat rätt mycket på techno, mest för ljudens del. Jag älskar den där jordiga känslan som används i Berlintechno.

Lyssnar du mycket på svensk musik eller är du mer för elektroniskt och techno?
– Jag är jättesvag för svensk pop. Jag har verkligen nördat Oskar Linnros, Veronica Maggio och hela den vågen. Idag lyssnade jag till exempel igenom Linnea Henrikssons nya album, det är ju så jävla bra. Jag får lite utlopp för den sortens musik när jag jobbar med Lukas Lind, som också släpper sin musik genom Sommarhjärta. Men han gör ju verkligen svensk pop. Jag vill och skulle faktiskt kunna säga, att jag inspireras mer av det, eller försöker iallafall. foreverandever<3 är ju mer exakt bara det som sker nu, jag försöker att inte kontrollera det så mycket.

Men skulle du kunna tänka dig att göra popmusik under namnet foreverandever<3?
– Ja, det skulle jag kunna göra. Fast det hade ju blivit ett sound som kanske inte förknippas med en pop. Jag gör ju redan så mycket poplåtar när jag producerar åt andra, så foreverandever har blivit mer en motreaktion på det.

Föredrar du att producera åt dig själv eller åt andra?
– Det är två helt skilda grejer, men nu har jag också nästan bara jobbat med artister som gör ganska olik musik från det jag själv gör. Jag behöver liksom båda sidorna. Till exempel när jag jobbar med Margaret, hon är polska och har en låt som snurrar på radion nu. Där blir det sådan skillnad, för jag tycker att det är så fett att göra effektiv popmusik, men efter ett tag känner jag att det blir för mycket ramar. Popen känns mer som ett jobb, man får träffa mer folk eftersom det oftast är fler personer inblandade i projekten. Jag tror att jag behöver både popmusiken och mitt egna för att det ska fungera och jag ska fortsätta hålla mig kreativ.

Var kommer namnet foreverandever ifrån?
– Det började när jag bodde i Göteborg och vi höll på att göra Heart/Dancer plattan klar och jag kände inte så många där, jag läste mycket fantasy/sci-fi böcker och kollade en del på serier. Ofta när jag inte har något vettigt att göra så gör jag musik, så jag köpte en synt och började göra lite tracks. Känslan efter var ju att det här var fett, det här ville jag verkligen släppa och när jag tänkte på namnet så ville jag ha något som var lite fint och vackert. Inte något som lät så himla tufft. Jag tycker att namnet foreverandever<3 låter lite som en saga, lite rosa.

Forvererandever

Fotograf: Beata Cervin

På tal om rosa så leder det oss in på min nästa fråga. Du har ju väldigt fint, rosa hår och detta kan ju ses lite som din image. Är image något som är viktigt för dig personligen eller gör du det mer för att sticka ut från mängden?
– Självklart så tycker jag ju det är kul att sticka ut från mängden och jag håller ju på med det jag gör. Jag tror mer att det är för att jag känner mig jävligt hemma i mitt rosa hår. Det är väl ett försök i att sätta hjärtat på utsidan om du förstår vad jag menar? Jag kanske har fel, men det känns liksom lite inbjudande och trevligt att ha rosa hår. Angående imagen så tror jag att det är viktigt, för att det inte ska se tråkigt ut.

Tror du att du skulle du ha rosa hår även om du inte var artist eller arbetat inom musikbranschen?
– Jag hoppas det, men jag hade ju nog inte varit samma person som jag är idag då. Jag hade nog tyckt synd om mig själv, mitt andra jag om jag hade inte hade haft rosa hår. Det är viktigt, men inte för imagens skull, utan för min egen.

Forvererandever

Fotograf: Beata Cervin

Du arbetar med skivbolaget Sommarhjärta, hur är din relation till dem?
– Jag och Fredrik på Sommarhjärta har känt varandra ganska länge. När jag höll på med Heart/Dancer så satte vi ihop lite låtar och skulle skicka det till Fredrik för han är så duktig på att ge feedback. Sedan ringde han upp och berättade att han skulle gå ihop med Summerheart och starta skivbolag tillsammans med honom och frågade om vi ville vara med.

Det känns som att du platsar väldigt bra hos just Sommarhjärta.
– Ja, jag trivs så himla bra och jag är så glad över att jag har Sommarhjärta. Det är en sådan bra blandning av folk och människor med mycket erfarenhet. Det finns alltid någon att rådfråga eller bara bolla idéer med.

Vad har du för planer för framtiden, vill du släppa en EP eller kanske till och med ett helt album?
– Jag tycker det skulle vara kul att släppa en skiva eller en EP någon gång i framtiden. Men med foreverandever tycker jag att det är så viktigt att man kan göra saker som sker snabbt. Det är liksom mitt äta-glass-projekt. Det måste få vara kul och det är så lätt hänt att saker dröjer när man ska göra större grejer och då blir det nervöst på ett annat sätt. Det blir nog en större press inåt av allt helhetstänk. Så jag kommer nog fortsätta släppa låtar en i taget och remixer. Det är så skönt att kunna släppa en låt medans man fortfarande känner något för den.

Pin It on Pinterest

Share This