I morgon släpper Sofia Härdig EP:n Live Sentences, men redan idag är det premiär för den här på Popmani! Med fem album bakom sig och en förmåga att ständigt förändras och hitta nya ljudlandskap att röra sig inom är Sofia Härdig en inspirerande källa till skapande. Vi fick en pratstund om visualitet, fina skevheter och favoritljud inför släppet av EP:n.

Den 29 april släpps din nya EP Live sentences och i oktober släpps ditt album And The Street Light Leads To The Sea. Hur kommer det sig att du väljer att göra två släpp under samma år?
– För jag hade mycket material och vi hade gjort remixer på flera låtar och då känns det roligt att dela upp det lite och släppa det i två delar.

Singeln Sitting still som kom i februari var väldigt explosiv och energisk, hur skulle du beskriva resten av EP:n?
– Det är både och, det är några till som är så där explosiva och energiska. Sedan är några lite mer som Streets, som är starka men lugna och någon som är väldigt lugn. Men hela skivan är ganska intensiv.

Jag kollade på videon till just Streets, som kändes obehaglig men fascinerande och indragande samtidigt. Du jobbar mycket med just det visuella, kan du berätta lite om det?
– Det är en intressant fråga. Jag har alltid känt mig, även när jag gör musik, mer som en konstnär än musiker. Det är inte så att jag vill bli väldigt bra på ett instrument eller visa upp en teknisk färdighet utan jag tänker mer att jag målar en bild. Det blir mycket så när jag sitter med ljudfiler rent visuellt i datorn, det är som att måla ett ljud.

Att måla ett ljud, innebär det att du ser framför dig hur du vill att det ska bli eller är det mer att saker och ting händer på vägen?
– Det kan vara både och, jag har ofta en ganska tydlig bild om hur jag vill att det ska vara och hör ljuden eller ser en bild av hur jag vill att det ska låta. Men sen ibland överraskas man ju av fel eller misstag som man gör som blir… bättre.

Jag har läst att du gillar just det oväntade, det ovanliga och det oplanerade. På vilket sätt kan en höra det i din musik?
– Det är också intressant, för jag behåller ofta första tagningar och råa saker som egentligen är lite fel och skevt men när jag sedan bearbetar det i efterhand kan jag ofta vara lite perfektionistisk, att det ska bli precis som jag tänkt mig. Men jag behåller det här råa och trasiga också, så det är en motsättning som blir en förutsättning.

Om en läser om dig är det en varierad beskrivning – allt från ”electronica queen” till ”den svenska rockscenens nya hopp” till ”the next girl in experimental music”. Hur ser du själv på dessa beskrivningar?
– Det känns som att folk gärna vill stoppa en i olika fack fast allting hör egentligen ihop. Sedan jag har ju lite olika sidor men allt är samma sak fast man visar olika sidor av det. Allting hör ju ihop men ibland drar jag lite mer åt det ena hållet och ibland lite mer åt det andra. Jag behöver omväxla mig för att känna mig kreativ. Det är sådana artister jag själv gillar, som hela tiden utvecklar och varierar sig.

Just det experimentella verkar vara en röd tråd i ditt skapande, kan du berätta lite om hur du skapar dina ljud och ljudlandskap?
– Det är väldigt olika, jag jobbar en del med att spela in ljud som jag gör musik av, programmerar och använder ljud som jag hittat. Sedan manipulerar jag ljud mycket, förvränger dem och gör sådant man inte ska, men jag har en ganska punkig attityd till all teknik. Och så använder jag vanliga instrument som gitarr och bas och nu piano på den här skivan, som elektroniska instrument. Klipper sönder dem, loopar dem och bygger upp på nytt. Jag tänker inte riktigt att jag ska jobba på det här eller det här sättet utan jag gör det som jag känner behövs.

Har du något favoritljud?
– Jag tycker väldigt mycket om gamla trummaskiner just nu, 808:or och 303:or och ett rått, lätt överstyrt basljud.

Det började väldigt tidigt för dig med musiken och att skapa ljud – hur kommer det sig att du blev intresserad av det när du var så liten?
– Jag vet faktiskt inte, jag har försökt tänka på det men minns inte riktigt hur det var. Men det var ljud som jag var intresserad av från början. Om det var ett ljud som lät så blev det som en egen värld när man satt med det där ljudet. Och jag trodde inte att någon hörde mig, så jag kunde sitta och sjunga med det där ljudet och för mig själv, som ett eget rum.

Vad inspirerar dig att skapa?
– Jag tror det är ett måste. Det är ett driv att jag måste jobba och skapa. Men annars blir jag inspirerad av filmer, konstutställningar, annan musik, böcker, människor, vädret.

Du har album på gång och en EP som släpps nu, vad händer mer framöver?
– Nu är det att spela mycket. Nästa vecka åker jag till Supermarket – Stockholm Independent Art Fair, därefter blir det spelning på Malmö Live den 25 april. Sedan åker jag till Kroatien och spelar på en festival och på radio, så jag ska skriva lite nytt som ska användas till det. Sedan ska jag också spela i Slovenien och till hösten är det planerat en större turné i England, Tyskland och runtom Europa i samband med albumsläppet.

Pin It on Pinterest

Share This