Årets internationella album – 2021

20 dec, 2021

Internationella

Den internationella musikscenen blomstrade i år med en rad nyskapande albumsläpp. Popmanis lista över årets bästa internationella album präglas av rock- och jazzinfluenser, med många efterlängtade uppföljare.

St. Vincent – Daddy’s Home

På albumet Daddy’s Home gör St. Vincent en tolkning av ett 70-talets New York, ett konceptalbum som utspelar sig i minnet av hennes brottsdömda pappa och hans skivsamling. Det låter nästan stundtals pastischartat med användningen av gamla musikaliska referenser, men St. Vincent tar allt musikaliskt arv från det sköna sjuttiotalet och gör i stället något starkt, eget och intressant.

Saskia Rubensson

Sam Fender – Seventeen Going Under

27-åriga Sam Fender från North Shields, England, fångar ilska, dagboksanteckningar från vilsna tonåringar och livets mörka stunder på sitt album Seventeen Going Under. Det är distade gitarrer och arga trummor, plötsliga saxofonsolon som hintar om influenser från en viss Springsteen. Seventeen Going Under är Sam Fenders sätt att slå tillbaka mot livets motgångar och blir ett slags kollektiv hämnd när albumet etsar sig fast hos lyssnaren. Ett album som än en gång sätter England på indierock-kartan.

Julia Hvalgren

Sam Fender

Billie Eilish – Happier than Ever

I mitten av året släppte Billie Eilish sitt andra album, och det var tydligt att hon hade utvecklats mycket i artisteriet sedan det första albumet. Kvar är den silkeslena rösten, men nytt är elgitarrer, r’n’b-inspirationer och kanske tydligast av allt, de jazziga inslagen. Albumet heter Happier than Ever men behandlar allt från misogyni, hjärtesorg och den sexualisering hon utsatts för av press så väl som allmänheten. De sexton spåren har alla något eget att tillföra, men värd att lyfta fram är Happier Than Ever som i min mening är en av årets absolut bästa låtar.

Tilda Lindén

Girl in red – If I Could Make It Go Quiet

Norska Girl in red skruvade upp produktionsnivån och hit-faktorn på sitt debutalbum If I Could Make It Go Quiet, som tog henne ur sovrummet och ut på världsscenen. Albumet är en varierad samling som är stark rakt igenom. Det var inte bara omvälvande för Girl in reds eget sound, utan för hela indiepopscenen.

Emma Thimgren

The Weather Station – Ignorance

Bakom aliaset The Weather Station hittar vi den kanadensiska singer-songwritern Tamara Linderman som har sitt ursprung i den växande folkscenen i Toronto. Debuten gjorde hon redan 2008 med East EP, men i år nådde hon nya höjder på sin femte fullängdare Ignorance. Albumet har beskrivits som ett hjärtskärande mästerverk och bär på en vacker smärta tillsammans med element som hon har hämtat från naturen. Hör lyrik om fåglar och vildrosor i kombination med en nyfunnen extension av arrangemang och rytmik.

Elin Strömberg

Bleachers – Take the Sadness Out of Saturday Night

Albumet inleds med stråkar, övergår i ett Springsteen-samarbete och överraskar med ett saxofonsolo som aldrig lämnar mig besviken. Det är rivigt handklappande varvat med en långsam disighet och en märkbar experimentlusta. Det är egentligen svårt att få grepp om musikern Jack Antonoffs tredje album, men det är i sammanhanget snarare till dess fördel då det bara gör det mer inbjudande.

Anna Börjeson

Dave – We’re All Alone In This Together

Ett album som väcker många känslor och tankar som fått mig att återvända till musiken flera gånger. Dave har hittat rätt på We’re All Alone In This Together där han rappar om mental ohälsa, ensamhet och det tuffa klimat som unga svarta lever i. Den sårbarhet som avbildas i texterna, parallellt med en teatralisk ljudbild, skapar en sådan fängslande upplevelse. På låten Heart Attack har han fått med en inspelning ur en konversation med sin mor som spelas upp under outrot. Det är en historia som jag känner att alla bör ta del av.

Leonard Lukic

Du Blonde – Homecoming

Du Blonde lockade mig initialt till en första lyssning med det otroliga artistnamnet och den punkigt kitschiga estetiken på omslaget. Denna rockiga indiepärla har släppt musik sedan 2015 och det senaste albumet Homecoming kom ut tidigare i år. I likhet med titeln upplevs ljudbilden som att den är väldigt amerikansk. Det är lätt att föreställa sig låtarna som soundtrack till någon av de klassiska High School-filmerna jag såg under min uppväxt på 90- och 00-talet. Soundet är utöver den spaningen relativt spretigt vid en första anblick. Tänk er som en musikalisk korsning mellan Blondies låtskatt, Green Days riff och gitarrsolon lånat från glamrockens 80-tal. Jag förstår inte heller hur det går ihop, men det låter både enhetligt och originellt.

Josefin Östby

Pond – 9

Psykedelisk pop från Australien är något vi har vant oss vid den senaste tiden. Ponds förra album producerades till och med av levande legenden Kevin Parker från Tame Impala. Senaste albumet i samlingen kallas kort och gott för 9 och är resultatet av snart tio års musicerande. Gillar du Tame Impala får du INTE missa detta!

Erik Magnusson

John Mayer – Sob Rock

John Mayers senaste album Sob Rock representerar en nostalgisk tillbakablick mot 80/90-talets musik, både inom stil och design. I över 20 år har artisten bjudit oss på kvalitérika album och singlar i varierande former och stilar. Jämfört med artistens tidigare material är Sob Rock definitivt något som sticker ut och markerar hans musikaliska karriär. Dess inspirerande element skapar ett sound som känns både modernt och tidlöst.

Whilliam Lindroth

Cassandra Jenkins – An Overview on Phenomenal Nature

Luftigt och elegant album som i grunden är ett stycke ganska traditionell singer-songwriter. Men den speciella rösten och texterna som både är filosofiska och poetiska gör att det hela sticker ut på ett fint sätt. Arrangemangen är också väldigt väl utförda skivan igenom.

Alexander Andrén

Taylor Swift – Red (Taylor’s version)

Under 2021 hann Taylor Swift med att släppa två nya versioner av hitalbumen Fearless och Red. På Red (Taylor’s version) lyckas hon få med helt nya versioner av alla de låtar som var med på första versionen, men också helt osläppta låtar med spännande samarbeten som Nothing New med Phoebe Bridgers. Och för mig som har väntat på den tio minuter långa versionen av All Too Well i alldeles för många år blev Red årets höjdpunkt.

Emma Isberg

L’Impératrice – Tako Tsubo

En skön mix av disco, funk och soul är receptet för årets internationella album. Den franska gruppen L’Impératrice är trogna sitt sound utan att för den delen bli repetitiva. I Tako Tsubo får vi ta del av rakt igenom cool och snygg musik där Submarine och Peur des filles står ut lite extra från mängden. Det är estetiskt tilltalande och extremt ”cleant” utan att på något sätt bli tråkigt. Det är perfektion.

Maximilian Haglund Holst

Willow – Lately I Feel Everything

Lately I Feel Everything är amerikanska Willows fjärde studioalbum, och det har ett ganska annorlunda sound från hennes tidigare album. Albumet svävar mellan ett pop-rocksound, punk och mer alternativ rock. Det för också tankarna till 2000-talets punk-pop och det är pricken över i:et att låten Grow gästas av genrens mästare Avril Lavigne.

Natalie Mourad

Författare:
Redaktionen

Fotograf:
Press

 

Pin It on Pinterest

Share This