Årets debut – 2021

22 dec, 2021

Debut

2021 gav oss flera starka debuter och debutalbum, särskilt på den svenska scenen. Popmanis val av årets bästa debut präglas av stjärnskott på indiescenen, men inkluderar också några internationella namn som utmärkt sig särskilt.

Alba August

Alba August fångade mitt intresse först när hon fick sitta ner i intervju med Per Sinding Larsen i februari. Alba fick en drömstart på sin musikkarriär när hon uppträdde med sin singel Lights på Guldbaggegalan 2021. En passande scen för en skådis som bestämmer sig för att bli musiker. Lights handlar om att slå sig fri och få vara sig själv tillslut. Det är precis vad Alba August har levt upp till under året och förtjänar därför att bli årets debutant 2021.

Julia Hvalgren

DANIEL4EVER

DANIEL4EVER är kanske inte en debutant i ordets rätta bemärkelse. Trion består av poeten Daniel Boyacioglu, batteristen Nils Törnqvist (Amason m.fl.) och pianisten Markus Jägerstedt (Markus Krunegård m.fl.). Tillsammans har supergruppen gjort ett nästintill unikt avtryck på den svenska musikscenen med sin speciella spoken word-pop. Deras första singelsläpp Sång för Sanjin lär ha berört fler än ett hjärta det gångna året.

Maximilian Haglund Holst

Park Hye Jin

Recensionerna av sydkoreanska Park Hyr Jins debutalbum har inte varit speciellt positiva, men det här är i mitt tycke ett av de mest underskattade albumsläppen under 2021. Catchig och poppig house med en distinkt vibe som definitivt tål många genomlyssningar. Visst, texterna är repetitiva och en aning klumpiga emellanåt, men det ska samtidigt inte krävas Nobelpriskvalitet av allting.

Alexander Andrén


Wet Leg

Jag är knappast ensam om att ha skyhöga förväntningar på indieduon Wet Leg som består av Rhian Teasdale och Hester Chambers. Tätt efter releasen av deras debutsingel Chaise Longue var det brittiska bandet på allas läppar och nu väntar en ivrig kritikerkår på det självbetitlade debutalbumet som släpps den 8 april. Ett album som förhoppningsvis fortsätter att bjuda på duons karaktäristiska sarkasm som är både underhållande och rapp.

Elin Strömberg

Geese

Året som världen stängde ner blev motsägelsefullt det år som det lossnade för det Brooklynbaserade postpunk-bandet Geese. Istället för att åka till college fick de skivkontrakt och släppte i oktober sitt debutalbum Projector. Albumet håller en ständigt på tå med influenser från psykedelisk rock samt tempoväxlingar och låtar som är överraskande långa. Med en sådan debut är jag redan nyfiken på vad Geese kommer att inspireras av härnäst.

Anna Börjeson

Arlo Parks

Brittiska Arlo Parks släppte i år debutalbumet Collapsed in Sunbeams. Jazz, soul, R’n’B i grunden och poesi, popkulturreferenser och coolhet ovanpå skapar ett album som är härligt och peppigt. Arlo Parks album var nog mitt mest frekvent spelade album under början av året och representerar för mig våren 2021. Jag är glad att artistens första album är här och ser redan fram emot att se mer av henne.

Tilda Lindén

Emma-Jean Thackray

Brittiska Emma-Jean Thackrays debutalbum Yellow flög ned från den kosmiska jazz-sfären med ett underbart potpurri av elektronisk dansmusik, funk, disco och jazz inspirerad av kultförklarade artister som Alice Coltrane och Sun Ra. Resultatet är underbart experimentellt, varmt och vackert. En solig jazzbomb som jag hoppas att vi får höra mer av framöver.

Saskia Rubensson

DPR IAN

Det första soloprojekt från DPR IAN, tidigare har artisten samarbetat med musikkollektivet DPR. Av alla poporienterade album jag lyssnat på i år så måste jag säga att Moodswings in This Order verkligen sticker ut. Den nattliga estetiken i musiken och sångarens hesa röst är en schysst take på ett klassiskt popsound. Effekterna med röstförvrängningar och inslagen av elgitarrer ger musiken lite nyanser, det är även ett intressant sätt att spegla narrativet på där han sjunger som sin ständigt skiftande sinnesstämning.

Leonard Lukic

Olivia Rodrigo

2021 var Olivia Rodrigos år. Hon blev den första personen att slå igenom brett på TikTok och toppade sedan Spotifys listor över mest spelade i år. Med hennes debutalbum Sour slog hon sig ur sitt begränsande kontrakt med Disney och fick äntligen släppa egen musik. Albumet tog också poppunken in på 20-talets mainstreamscen.

Emma Thimgren

Nathalie

Umeå-artisten Nathalie har gjort en något blygsam debut i år, men hennes två släppta singlar talar sitt klara språk. Låten Hela tiden släpptes i februari och har spelats i mina hörlurar sedan dess. Soundet känns väldigt unik och nytt tack vare sättet hon blandar akustiskt sound med maffig popmusik med kör och syntar. Nathalie känns som ett välbehövligt tillskott på den svenska popscenen, och förhoppningsvis hör vi mer av henne 2022.

Natalie Mourad

Linn Koch-Emmery

Linn Koch-Emmery har varit aktiv på den svenska indiescenen sedan länge men först i år släpptes debutalbumet Being the girl. Ljudbilden har nu antagit en krispigare och poppigare skepnad. Låtvalen känns noga utvalda och välplacerade. Hela Koch-Emmerys uttryck är alltjämt nonchalant och svalt, men skivan innehåller också en nyfunnen sårbarhet som tillför rätt nerv. Resultatet blir ett okonstlat och levande album som rymmer en högkvalitativ låtskatt.

Josefin Östby

Daniela Rathana

Hennes musikaliska resa som soloartist påbörjades förra året och har därefter bara vuxit med stormsteg. Med två grammisnomineringar, singlar och EP-släpp i bagaget släppte hon även sitt debuterande album i år. Hennes professionella arbete har resulterat i en framgångsrik topplats på den svenska r’n’b-scenen. Hon har tagit sitt första stora steg mot oändliga möjligheter att lyckas stort med musiken inom den kommande framtiden.

Whilliam Lindroth

Willow

Efter fler år som rn’b-artist bytte Willow genre till pop-punk vilket gjorde att hon lyckades skapa både flera av årets mest spelade men hon blev också en av årets mest spännande artister. Med ett helt album i ryggen innehållandes låtar som Transparent Soul och Meet me at our spot visade Willow att hon är den nya generationens rockmusiker.

Emma Isberg

Sofia Kourtesis

Peruanskfödda Sofia Kourtesis tog sig till Berlin och gjorde sig hemmastadd innan hennes debut-EP fick se dagens ljus. Albumet Fresia Magdalena har tydliga band till hemlandet som förs samman med klassiska rytmer och sound från den myllrande tyska huvudstaden. Avskalat rent och med samplingar att dö för.

Erik Magnusson

Författare:
Redaktionen

Fotograf:
Press

 

Pin It on Pinterest

Share This