Att modeproduktion är kantat av problem både för människor och miljö är ingen hemlighet. William Lundgren tror på att driva förändring utifrån rådande system och därför vill han förändra modebranschen genom att starta ett eget märke, Bite Studios.

bite

Hur skulle du beskriva Bite Studios?
– Bite är lika mycket ett förhållningssätt och vision som det är ett klädmärke. Vårt arbete växte fram ur ett intresse för uttryck och estetik, och samtidigt som en direkt motreaktion på vad vi ansåg vara en allt för stillastående bransch. Mode har potential att vara så mycket mer än vad det är idag! I vårt arbete utgår vi ifrån människans sinnen och jobbar ständigt med synergier från närliggande branscher, som exempelvis musiken och konsten.

Du vill i och med märket rikta kritik mot modebranschen, varför då?
– För att det måste hända. Varje år dör tusentals människor kopplat till gifterna i konventionell bomullsodling. En stor del av branschen bygger på affärsmodeller baserade på ”fast fashion” som orsakar stora miljöproblem. Att gå från ritbord till färdig produkt inom loppet av två veckor är omöjligt utan att kränka människor och miljö. Att i en sådan bransch vilja agera utan att samtidigt bidra till lösningar är för oss otänkbart. Varför sätta någonting till världen som du själv inte kan vara stolt över? Var finns värdet i det? Just nu växer en intressant ny generation fram som drivs av nya ideal. De tar plats i organisationer och driver spännande förändring inifrån.

Hur fungerar er egen produktion?
– 50 procent av vår produktion utgörs av nyproduktion. Det är enbart plagg som ligger närmast huden som exempelvis T-shirts, collegetröjor och hoodies. Produktionen är framtagen av Dem Collective och Earth Positive och består enbart av ekologisk bomull, återanvänd ekologisk bomull och Tencel. Övriga 50 procent utgörs av återbruk: re:design, upgrading och utvald vintage med svenska designersamarbeten. Vi ser inget egenvärde i att producera nytt om vi inte behöver. Vi tror stenhårt på resursomfördelning och ser stor potential i existerande vackra plagg.

Hur ser era kollektioner ut rent estetiskt?
– Vi har en väldigt fin minimalistisk estetik. Vi jobbar mycket med vackra fall och en avskalad färgskala. Vi vill att alla våra plagg ska spänna över kortsiktiga trender.

Du har sagt att få klädmärken vågar lyfta stora problemområden, varför tror du att det är så?
– Det är nog en kombination av en ovilja, rädsla och i vissa fall okunskap. En ska också komma ihåg att det är svårt att komma med en konkret lösning på komplexa produktionsförhållanden och det finns tyvärr ingen quick fix. Vi har själva långt ifrån lösningen på allt.
– Skulle däremot H&M lyckas med sina pilotprojekt om levnadslöner skulle det få stora konsekvenser för branschen. Konsumenter, företag och medier måste tillsammans se långsiktigt på problemen. För att det ska vara möjligt krävs bildning och ett pragmatiskt förhållningssätt bortom de sociala konstruktioner respektive bransch lutar sig emot.

Varför väljer du att försöka påverka modebranschen genom att starta ett nytt märke?
– Jag har personligen alltid tyckt att det är spännande att driva förändring utifrån rådande system. Idag utbildar sig unga människor till exempelvis jurister och ekonomer för att de vet att det är en smart plattform att driva sin egen agenda utifrån. Att driva en feministisk agenda som ekonom och att driva en branschkritisk agenda som ett klädmärke är vettigt ur ett förändringsperspektiv. I vårt arbete engagerar sig allt från konstnärer, artister och kreatörer till ekonomer och jurister för att de delar vår världsbild. Det är helt fantastiskt att se hur många som vill dela med sig av sin tid och sitt engagemang för att verka för en mer eftertänksam och spännande modeindustri!

Hur skulle du vilja att modebranschen ser ut?
– Jag skulle helt klart vilja att branschen var mer transparent och intelligent. Att konsumenter inser att de med sin konsumtion upprätthåller, alternativt bryter ett system som håller människor fast i fattigdom och bidrar till en global miljöproblematik. Det är inte svårare än så. För att det ska vara möjligt krävs att fler varumärken ser sin roll och på riktigt tar ansvar för sin affärsmodell. Jag är övertygad om att detta kommer vara en självklarhet inom fem till tio år!
– Vi vill också se en industri som ligger betydligt närmare nya ideal, bildning och globala framtidsvisioner. Estetik och uttryck är för många grundbultar i skapandet av sin identitet samtidigt som få konsumenter egentligen vill vara otrogna mot sina ideal i sin konsumtion. Därför är det oundvikligt att fler aktörer måste arbeta med både etik och estetik. Prova fråga Acne en eller två frågor hur de producerar nästa gång, istället för att bara ställa frågor om estetik. Låt företag prata samhällsfrågor och uttryck så skapar vi tillsammans något betydligt mer intellektuellt!

Pin It on Pinterest

Share This