Vinter: ”Metaforer i all ära, men jag uppskattar verkligen klarspråk”

av | Jul 5, 2017 | Intervjuer

Vinter är tillbaka och på fredag släpps den färska singeln 10 år där en även hör Unge Ferarri och Arif. Läs om club bangers, om att träda in i en ny era och eskapism!

På fredag släpper du singeln 10 År där en även kan höra Unge Ferrari & Arif. Berätta lite om låten, hur kommer det sig att du väljer att släppa just 10 År som första singel?
– Jag känner att jag ännu inte släppt någon riktig club banger. Men 10 År låter verkligen som något jag skulle kunna gå crazy till inne på klubben. Tidigare har mina låtar varit ganska low key och lite nedstämda. Jag är i ett space just nu där jag känner mig ganska glad och stolt över vad jag åstadkommit det senaste året. Ville göra en upplyftande låt och bara have fun with it.

Du körde även 10 År när du spelade på Pustervik i fredags, hur är det att köra en ny låt live för första gången?
–  Det är sjukt nice. Man kan får en ganska genuin respons av att se massa människor höra en låt för första gången. Det är även fett att kunna testa en låt live innan man är färdig med den. Då kan man gå tillbaka och ändra saker i produktionen om man känner att låten tappade energi på vissa ställen.

Dina texter är verkligen träffsäkra, vad kännetecknar en bra låttext enligt dig?
– Tack! En bra lyricist kan måla upp situationer som andra lätt kan känna igen sig i, sätta ord på känslor som annars kan vara svåra att formulera. Metaforer i all ära, men jag uppskattar verkligen klarspråk och vardagliga uttryck i låttexter. Jag tycker Alexis Weak är en av dem bästa i Sverige på detta. Ta hans senaste släpp; Min Låt. Han öppnar upp med att säga “…mitt bord gick av på mitten för andra gången den här månaden”. Det är super straight-forward och enkelt, men säger ändå så mycket. Det sätter en stämning. Less is more.

Du har även producerat en hel del, hur är det att ha producentrollen när det kommer till att arbeta med andras projekt jämfört med att arbeta med egna projekt?
– På något sätt det är enklare att producera åt andra än åt mig själv. Det är ofta jag känner “Varför kan jag inte prodda något sådant beat till mig själv?”. Jag blir mindre självkritisk när jag producerar åt andra och självkritik hämmar kreativitet.

Hur vet en att en låt är klar? Är det svårt att veta när en ska vara nöjd och sluta arbeta med en låt?
– Nja inte så. Har nästan alltid massa idéer om vad jag vill ändra och hur jag vill skruva ljuden, ända in till mixning. När dom idéerna börjar ta slut vet jag att låten börjar bli färdig. Men ibland får man bara bestämma sig. Lite så var det med 10 År. Beatet är väldigt stripped down och naket. Jag har en tendens att överarbeta beats, men med 10 År bestämde jag mig verkligen för att hålla det naket. Man får stålsätta sig.

Jag läste att den här sommaren markerar en ny era för dig, berätta om vad den innebär för dig.
 Lite mindre av att tycka synd om mig själv, mindre av att tycka folk är dumma i huvudet som inte ger min musik en chans. Jag känner för första gången att jag börjar bli etablerad och uppskattad för vad jag gör. Det har varit 10 år av att hopplöst försöka nå någon ouppnåelig dröm. Men nu börjar det kännas som att det här är på riktigt och faktiskt kan bli något. Förhoppningsvis början på en ny era helt enkelt.

Eskapism tycks vara ett ledord för dig, vad lyssnar du själv på när du känner för en verklighetsflykt?
– Mycket av den musik jag lyssnar på är verklighetsflykt. Jag har ju inte skitmycket gemensamt med exempelvis Skippa Da Flippa från Atlanta. Jag kan inte alls relatera till det han pratar om, men det tilltalar mig ändå något otroligt. Mycket av den musiken jag lyssnat på sedan jag var tonåring har varit sjukt aggressiv. Det känns förlösande för mig att lyssna på det. Men jag har nog två olika modes. En där jag bara går på energi och känsla, och då blir det ofta ignorant rap som jag lyssnar på. Men är jag i mitt andra mode så vill jag lyssna på låtar jag kan relatera till och känna mer med.

Din estetik är väldigt stilren, snygg och känns genomtänkt, vad betyder det visuella för dig? Gör du det grafiska själv?
– För mig så är det visuella minst lika viktigt som musiken. Att mina visuals är on point är mycket tack vare Jens Dohnberg, min nära vän som gör alla mina musikvideos. Vi har precis samma vision och influenser. Om jag är osäker på något, rent visuellt, så frågar jag honom och hans flickvän Annie och litar till 100% på deras svar. På senare tid har det mer och mer blivit Annie som har final say. Hon är bäst. Jag tror både jag och Jens är enade om att det är Annie som bestämmer, alltid.

Vad händer framöver? Var kommer vi kunna se Vinter i sommar?
– Jag kommer mest vara i studion. Det är mycket jobb kvar att göra. Men man kan alltid följa min process på Instagram @vinterboomin.

Författare:
Amanda Båmstedt, Skribent.

Pin It on Pinterest

Share This