Modeskribent Ellen Pan listar trenderna, fenomenen och personerna som det snackats om extra mycket i modevärlden den senaste veckan.


lagerfeldfilm
K
ungligt hos Chanel
Karl Lagerfeld har gjort det igen. Inför den stora visningen i Salzburg den 2 december har han regisserat ännu en modefilm inspirerad av Coco Chanel. Kortfilmen premiärvisas den 1 december men redan nu har bilder och en kort teaservideo släppts för att höja våra förväntningar. Vem som innehar huvudrollen? Superstjärnan Pharell och modellfavoriten Cara såklart. Och båda två sjunger själva i kortfilmen.
Den här gången slår Lagerfeld på stort med kungligt tema och jag förundras över hans förmåga att alltid hitta ett tydligt koncept för varje visning. Den nya kollektionen kommer förhoppningsvis svämma över av prinsessklänningar och andra kungliga attribut. Se teaserfilmen här.


kendallKendall landar stor skönhetskampanj
Jag har av någon anledning fascinerats av Kendall Jenners framgångar inom modevärlden allt sedan jag såg henne för första gången på catwalken i vintras. Fortfarande kan jag bli förvånad över att se dokusåpatjejen gå för prestigefyllda modehus såsom Chanel, Marc Jacobs, Givenchy och Dolce & Gabbana. Och nu har hon kammat hem ett värdefullt kontrakt med ingen mindre än skönhetsfavoriten Estée Lauder.
– Jag fick reda på det backstage under Paris modevecka, och hela tiden har jag fått hålla nyheten hemlig. Jag är så glad att nu får dela den och bli en del av Estée Lauder, säger stjärnan som nu blir märkets ansikte utåt.


Store Exterior - no text[1]Svenska märken på tillfälligt besök i NYC
Den svenska webshoptjänsten Tictail är en smidig lösning för många modeskapare som vill bedriva försäljning på nätet. Nu öppnar tjänsten en pop up store i New York tillsammans med över 140 märken från hela världen. Butiken kommer husera i en lokal på Lower East Side på Manhattan från och med den 20 november till den 20 december. Bland de utvalda märkena som får möjlighet att exponera sig på den amerikanska marknaden finns svenska Randolph och Menckel. För oss som inte har lust att bränna halva lönen på en resa till staterna finns kläderna även online.


SephoraSminkföretag anklagas för diskriminering
Sminkjätten Sephora, som ägs av lyxkoncernen LVMH, åtalas nu för diskriminering. De påstås ha blockat asiatiska användare efter en krasch på sin hemsida. Händelsen inträffade när företaget erbjöd 20 % rabatt på sitt sortiment och fick fler besökare än sidan klarade av. Efteråt påstod kunder från Kina att deras användarkonton blockerats. Anledningen skulle enligt dem vara att Sephora anser att asiatiska kunder utnyttjar rabatter för att köpa på sig stora lager av produkter att sälja vidare. Företaget slår ifrån sig anklagelserna och menar att tillfälliga blockeringen gjorts på slumpmässiga användare från flera olika länder för att återställa hemsidan.


Till sist…modellflickor
…du missar väl inte Modellflickor som dragit igång nu i veckan på SvtPlay? I systerserien till Modellpojkar får vi följa ett gäng flitigt anlitade kvinnliga modeller.

Pin It on Pinterest

Share This