Modeskribent Dunja Horvatovic listar trenderna, fenomenen och personerna som det snackats om extra mycket i modevärlden den senaste veckan. Här är den gångna veckans höjdpunkter:


balmain2_2Veckans rekord
I veckan släpptes den efterlängtade samarbetskollektionen mellan H&M och Balmain och snabbt spreds det hysteriska bilder på Balmain-sugna kunder som invaderar butikerna. Kollektionen sålde slut online på rekordsnabba 60 minuter och blev därmed H&M:s mest framgångsrika samarbete någonsin.


Foto: Victoria's Sceret@Twitter

Foto: Victoria’s Sceret@Twitter

Veckans underkläder
Igår hölls den årliga Victoria’s Secret Fashion Show i New York, som i år firar sitt tjugoårsjubiléum. Showen bjöd på kostymer med teman som fyrverkerier och isänglar. Tio nya modeller, inklusive Kendall Jenner och Gigi Hadid, debuterade på visningen och veteranen Lily Aldridge fick äran att bära årets Fantasy Bra, värd 2 miljoner dollar. Bland änglarna fanns bland annat Candice Swanepoel, Adrianna Lima, Behati Pinsloo och svenska Elsa Hosk, som tidigare i år uppgraderade till “änglastatus” och därmed fick ett par vingar.


gisele_bookVeckans bok
För ett tag sedan kom nyheten att den numera pensionerade supermodellen Gisele Bündchen skulle släppa en bok med bilder från hennes karriär. Gisele, som en gång var den i världen som kunde ta mest betalt för sin insats som modell, har hållit samma höga prisnivå på sin bok. 700 dollar kostar dyrgripen vars intäkter går till välgörenhet. Men den som trodde att detta var ett överpris trodde fel. I veckan bekräftades det att de första 1000 tryckta exemplaren tack vare förbeställningar sålde slut redan dagen innan bokens lanseringsdatum.


reflex_orjanVeckans säkerhet
Örjan Andersson har designat en reflexkollektion med kläder och accessoarer i samarbete med försäkringsbolaget If. Kollektionen är unisex och består av ett par jeans, en bomberjacka, en sweatshirt, en keps och en mössa som syns extra bra i höstmörkret. Initiativet genomförs för andra året i rad och tolkades i fjol av Ann-Sofie Back. Kollektionen finns att köpa på Ö till A:s butik och online samt på Åhléns i Göteborg och Stockholm.


chanel_choupette
Veckans barnkollektion
Chanel fortsätter att växa och nu har modehuset lanserat en barnkollektion, som först presenterades i Paris förra månaden. Lagerfelds berömda katt Choupette har fått agera logo till kollektionen som innehåller flera Chanel-signum som svarta fingerlösa handskar, en slips, skräddade blazers och hårband. Målgruppen sträcker sig från nyfödda upp till 16 år. Och med tanke på hur populärt det har blivit att visa upp sina spädbarn på front row kan en tycka att detta är ett smart drag som kommer generera maximal exponering för modehuset.


Sofia Mechetner

Sofia Mechetner för Dior.

Veckans lagstiftning
Ett nytt lagförslag som framförts till USA:s regering vill skydda minderåriga modeller. Förslaget vill begränsa arbetstimmarna för modeller under 16 år, försäkra att de arbetar för pengar istället för kläder och erbjuda skydd mot sexuella trakasserier. Senast i år gick den 14 år gamla modellen Sofia Mechetner för Dior och 2012 gick då lika gammal Ondria Hardin för Marc Jacobs. Om lagförslaget går igenom blir det det första i sitt slag, eftersom försök att hålla modeller yngre än 16 år från catwalken hittills bara varit riktlinjer.

 

Pin It on Pinterest

Share This