Modeskribent Ellen Pan listar trenderna, fenomenen och personerna som det snackats om extra mycket i modevärlden den senaste veckan.


 

Beyonce i en tidigare kampanj för H&M.

Beyonce i en tidigare kampanj för H&M.

Topshop teamar upp med världsstjärna
Designersamarbeten har blivit en vana för high street-jätten Topshop. Men den här gången är det annorlunda. Häromdagen spreds nyheten om att världsstjärnan Beyoncé ingår partnerskap med företaget i ett nytt bolag som ska forma ett alldeles eget varumärke. Resultatet blir en linje träningskläder, vilket känns passande för en dansant artist som Beyoncé. Jag gissar på att det blir mycket sex appeal och bekväma bodies inspirerade av stjärnans scenkläder. Till skillnad från andra sportiga kollektioner verkar det som att detta samarbete går ett steg längre och lutar ännu mer åt ”riktiga” träningsattiraljer. Men förhoppningsvis med en bestående hög modegrad. Den enda frågan som kvarstår är – när ska modevärlden tröttna på sporttrenden?


gagahm

Lady Gaga i H&M:s julkampanj
Svenska H&M är en annan klädkedja som gärna förknippar sig med stora namn. Efter att ha använt sig av kändisar som Lana Del Rey, David Beckham och även Beyoncé i tidigare kampanjer väljer man nu Lady Gaga som ansikte utåt. Popartisten, som gjort sig känd för sig galna stil, har tidigare samarbetat med H&M när hon släppte sitt album Artpop. Tillsammans med 60 år äldre sångaren Tony Bennett står hon nu modell för kedjans julkampanj. Än så länge har bara sneakpeaks släppts men jag anar att julhetsen drar igång inom en snar framtid.


dolce

Dolce & Gabbana går fria
Som ett av Italiens största modehus har D&G levererat slående kollektioner år efter år. Men sedan 2010 har de vackra kreationerna befläckats med en stor skatteskandal. Designerduon anklagades för att ha gömt undan över 400 miljoner euro, ett brott som kunde leda till flera års fängelse. Efter att tidigare ha dömts till 20 månaders fängelse överklagade de två männen som nu friats i Italiens högsta domstol. Sannolikt kan märkets rykte nu återställas helt.


victoriareklam

Kritik mot Victoria’s Secret
Det är ingen hemlighet att amerikanska underklädesföretaget Victoria’s Secret hyllar ett svåruppnåeligt skönhetsideal för ”oss dödliga”. I den senaste kampanjen blir detta tydligare än någonsin när en hel drös modeller radas upp bakom texten ”The perfect body”. Jag har svårt att tror att budskapet är något annat är avsiktligt provokativt. Nu väcker bilden stor kritik i sociala medier.
– Varje dag bombarderas kvinnor med reklam vars mål är att få dem att känna sig osäkra kring sina kroppar. Victoria’s Secrets nya reklam använder den taktiken, säger den engelska studenten Frances Black som startat en namninsamling mot företaget.

Pin It on Pinterest

Share This