Modeskribent Dunja Horvatovic listar trenderna, fenomenen och personerna som det snackats om extra mycket i modevärlden den senaste veckan. Här är den gångna veckans höjdpunkter:


eytys_collVeckans svensk i Milano
Det handlade inte bara om italienskt mode under Milano Fashion Week. Sneakersmärket Eytys passade på att lansera två nya prints tillsammans med det italienska varuhuset 10 Corso Como och keramikern Jessica Hans. Mönstren, som pryder sneakersmodellerna Mother och Odyssey, är inspirerade av Hans design, post-modernism och konstnärerna Miró och Keith Harin. Skorna finns att köpa på 10 Corso Como i Milano, i Eytys Stockholmsbutik och online.


riccardo_coverVeckans cover-boy
En annan modell som syns överallt just nu är Givenchys chefsdesigner Riccardo Tisci som pryder två rykande heta modeomslag. Tillsammans med Kim Kardashian poserar han för Sorbet Magazines ”BFF-issue”. Samtidigt kan vi se honom ligga till sängs med muserna Mariacarla Boscono och Naomi Campbell på Vogue Brasils första sida.


lilje1Veckans utställning
Liljevalchs storsatsar på mode med Utopian Bodies – Fashion Looks Forward, en utställning som vill visa hur mode kan skapa en bättre framtid. Elva rum har fyllts med internationella och svenska designer som Ida Klamborn, Bea Szenfeld och H&M. Bland de utställda föremålen finns Pauline Van Dongens solpanelsskjorta, Valerie Lamontagnes kläder som förändras efter vädret och Francis Bitontis 3D -utskrivna skor.


kanyenewyorkVeckans bakåtsträvare
Någon som oroar sig för 3D-utskrivningens framfart är Kanye West som i ett nytt avsnitt av Keeping up with the Kardashians menar att den nya tekniken kommer att förstöra modeindustrin, eftersom den möjliggör för människan att ”skapa egna skor hemma”. Men Kanye, som tidigare uppmuntrat modets demokratisering, behöver inte oroa sig för 3D-printets erövring än på några årtionden menar insatta källor.


hmbal4Veckans kampanj
I veckan släpptes kampanjbilderna till H&M:s efterlängtade designsamarbete med Balmain. Nästan lika intressant som själva samarbetet är att kampanjen frontas av bland annat modellbästisarna Kendall Jenner, Gigi Hadid och Jourdan Dunn, som syns överallt just nu. I kampanjen kan vi se Balmains glammiga klänningar och jackor fotograferade i dunkla tunnelbanor, kanske för att antyda hur lättillgängliga modehusets kläder kommer vara när samarbetet lanseras i butik 5 november.hmbal1 hmbal5 hmbal3 hmbal2

Pin It on Pinterest

Share This