Moderedaktör Nicklas Kihlberg listar trenderna, fenomenen och personerna som det snackats om extra mycket i modevärlden den senaste veckan.


choupette
Madame Choupette

Det finns många djur som gjort sig ett namn i modevärlden. Men om du frågar Karl Lagerfeld så finns det bara ett djur som verkligen har inverkan på det mänskliga modet, nämligen hans egen katt Choupette. Lagerfeld själv titulerar Choupette ”världens kändaste katt” och med över 41 000 följare på Twitter, vem är vi att säga emot? Länge har det varit tal om att en kollektion, helt inspirerad av detta lilla djur, ska släppas. Kollektionen är självfallet designad av husse själv och nu börjar det närma sig. Bilderna är här och själva kollektionen släpps i november.


 

Foto: Vevo/Youtube

Från Jennifer Lopex video Booty. Foto: Vevo/Youtube

Bakläxa för Vogue
Baken har fått en framstående plats bland modesnackisarna den senaste tiden. Det hela började med att Jennifer Lopez och Iggy Azalea video till låten Booty släpptes. I fokus fanns rumpor, precis som i exempelvis Nicki Minajs video till låten Anaconda som kom för ett tag sedan. Därpå skrev amerikanska Vogue en artikel som deklarerade att vi nu ”officiellt klivit in i en era av stora rumpor”. I artikeln nämns utöver Lopez och Minaj även personer som Miley Cyrus och Kim Kardashian.
Men artikeln fick snabbt kritik för att vara rasistisk och Vogue kritiserades för att bara uppmärksamma trender när de blivit accepterade av människor med vit hudfärg. Vissa kritiserar också tidningen för att inte inkludera kvinnor med mörk hudfärg när de skriver om kvinnor i allmänhet.


 

Foto: Fashionwirepress.com

Foto: Fashionwirepress.com

Det bästa från Milano
Moschino har kommit att bli ett av mina favoritinslag under Milanos modevecka, allt sedan lekfulle Jeremy Scott axlade rollen som chefsdesigner för drygt ett år sedan. Vi är nog många som minns kollektionen som rakt igenom var inspirerad av McDonalds? Scott fortsätter leka med amerikanska symboler och lät den här kollektionen präglas av Barbie. Annars så är Prada en självklar favorit, säsong efter säsong. Modellerna vandrade runt bland purpurfärgade sanddynor och visade upp en kollektion tydligt inspirerad av 70-talet. Det är knästrumpor, träskor och så där bastant men ändå rogivande som 70-talet faktiskt var. Dessutom tyckte jag Fendi bjöd på en trevlig visning! Nu är snart modecirkusen över, men inte än! Paris är kvar och Paris är min favorit.


 

warhol_camo

WeSC och Warhol
Kommande kollektioner från WeSC kommer att vara ett samarbete med ingen mindre än Andy Warhol. I april lanseras Warhol Conspiracy by WeSC. Kollektionerna bygger på sex av Warhols klassiska camouflagemönster, tre släpps inför sommarkollektionen och tre inför vintern. Det blir jackor, skjortor, shorts, strumpor, mössor, väskor, ryggsäckar och hörlurar i mönstret. Samtidigt släpps också ett begränsat antal specialtillverkade T-shirts.
– Detta är förhoppningsvis den första av ett antal framtida ”capsules”-samarbeten inspirerade av ledande konstnärer, skådespelare, författare och musiker som kommer att stärka vår position som det mest originella livsstilsvarumärket, säger Theodor Dalenson, ordförande för WeSC, i en kommentar.
Kollektionerna möjliggörs genom ett samarbete med The Andy Warhol Foundation.


 

När ska ni sluta?urbanout
Det känns som att vi vecka efter vecka skriver om modeföretag som gör rent ut sagt osmakliga saker. Vi har skrivit om American Apparels sexistiska reklamkampanjer, om Zara som släppt en tröja ”inspirerad” av förintelsen, om Dr Martens som döpt en sko efter en våldtäktsmisstänkt man och så vidare. Det verkar aldrig ta slut. Vi kommer fortsätta skriva och inte för att ”all reklam är bra reklam” utan för att det någon gång måste gå upp för de här modeföretagen att det de gör är fel.
Den här veckan handlar det om Urban Outfitters som släppt en tröja. Tröjan bär texten Kent State University och nedstänkt med röd färg som liknar blod. Problemet är att Kent State University är en av de skolor i USA som drabbats av en skolmassaker. År 1970 sköts här 13 studenter varav fyra dog. Så jävla osmakligt.


 

Till sist…
Jean Paul Gaultier slutar att tillverka ready-to-wear-plagg. I stället ska han helt fokusera på haute couture och ”andra projekt” – kanske blir det fler kollektioner för Lindex?

Pin It on Pinterest

Share This