Popmanis Emilia Eliasson listar trenderna, fenomenen och personerna som det snackats om extra mycket i modevärlden den senaste veckan.
__________________________________________________

Textilarbetarnas villkor i fokus

Foto: James McCormick

Textilarbetare protesterar mot dåliga arbetsförhållanden. Foto: James McCormick

Du har väl inte missat veckans debatt om de utländska textilarbetarnas arbetsförhållanden? I samband med H&M:s bolagsstämma protesterade kambodjanska textilarbetare mot dåliga villkor och dagen efter rasade en textilfabrik i Bangladesh med många dödsoffer som följd. Återigen ifrågasätts etiken hos svenska kedjor som H&M, Lindex och Gina Tricot som alla har arbetskraft i dessa länder. Men att modebranschen är skitig visste vi ju redan, däremot har det skett flera framsteg på området de senaste åren och för många svenska modeföretag står hållbarhetsfrågor i dag högt på agendan. Ett arbete där H&M dessutom varit ledande. Uppenbarligen  återstår mycket arbete, men innan vi kritiserar de företag som gör något dåligt tycker jag att vi kan ta oss en titt på vår egen konsumtion och faktiskt uppmuntra de företag som gör något bra. Läs mer om detta nästa vecka när Popmani fördjupar sig i temat.

Modevärldens osunda kroppsideal
I veckan kunde vi läsa om den modellagentur som scoutade modeller utanför en ätstörningsklinik i Stockholm. Inte heller de osunda kroppsidealen är någon nyhet, men nu är idealen kanske mer skrämmande än någonsin. Nya siffror visar nämligen att kroppsidealet inom modebranschen sjunkit med tio kilo under en tioårsperiod. Modellagenturerna skyller på modeföretagen som tillverkar för små provstorlekar och modeföretagen svarar i sin tur att de tillverkar kläder i förhållande till modellerna. Samtidigt bär hela modebranschen ett ansvar för de ideal som råder. Nu har Miljöpartiet tagit fram en motion där de föreslår att man i Sverige, likt i Israel och Italien, bör kräva friskhetsintyg och sätta ett lägsta BMI-värde för modeller. Bra tycker jag, men synd att det ska behöva gå så långt. Tacka vet jag kampanjer så som Twilfits For Every Body i samband med deras 90-års jubileum förra året.

twilfit (1)

Twilfits kampanj ”For Every Body”. Foto: Twilfit

NeAr_Louis_Vuitton_154_Venezia_Maison_Opening_WM4

Candela Novembre för Louis Vuitton. Foto: Louis Vuitton

Modefilmer i ropet
Musikvideos och modefilmer har länge varit en integrerad del i modeföretagens marknadsföring och den senaste tiden har det släppts en rad videos värda att uppmärksamma. Förutom Beyonces video för H&M har svenska Tiger släppt videon Working 9 to 5 – A tribute to the night shift där de hyllar nattarbetarna inom storstädernas klubbliv. Så mycket av företagets kläder får vi inte se, men kanske vill Tiger öka på sin hippfaktor genom den här videon. Den video som däremot gjort det största intrycket på mig är Louis Vuittons samarbete med italienska modellen och fashionistan Candela Novembre. I videon syns Candela leta efter modehusets nyöppnade butik i Venedig och trots det enkla konceptet skapar videon mersmak. Kläderna är flickigt 60-tals inspirerade och får mig att längta till sommaren, bra jobbat Vuitton!

James Franco gör dokumentär om Gucci

Foto: Gucci

Skådespelaren James Franco gör dokumentär om Gucci. Foto: Gucci

Bioaktuelle skådespelaren James Franco har den senaste tiden synts fronta flera kampanjer för modehuset Gucci. Nu för han samarbetet vidare genom att producera en dokumentär om modeföretaget. I The Director som kommer ut senare i år följer han Guccis creative director Frida Giannis för att ta reda på hennes visioner för modehuset. Dokumentären är kanske inte så unik i sitt slag men att just charmige James Franco producerat den gör den än mer sevärd.

Tuff tid för lyxföretagen
2012 och början av 2013 har varit en tuff period för många modeföretag och bland de som rapporterat dåliga försäljningssiffror hittar vi modejättar som Saint Laurent, Gucci och Hermés. Lågkonjunkturen och de sviktande försäljningssiffrorna på den asiatiska marknaden kan vara en bidragande orsak. Att de kinesiska myndigheterna nu vill förbjuda ”skrytsam konsumtion” hjälper kanske inte. Men de finns också de modehus som rapporterat förvånansvärt bra siffror de senaste året, till exempel italienska Prada som ökade sin nettovinst på hela 46 procent 2012. Varför skillnaderna mellan de olika modehusen är så stor vet jag inte, men en gissning är Pradas noggranna exponering. Till skillnad från några av sina närmsta konkurrenter har företaget varit noga med var de syns, framförallt på den asiatiska marknaden där de har betydligt färre butiker än till exempel Louis Vuitton. Något som kan ha gjort att märkes uppfattas som mer exklusivt än konkurrenterna.

Till sist…
…kan jag berätta om skandalomsusade John Galliano, vars senaste åtaganden vi rapporterade om förra veckan. I ett försök att återupprätta sitt rykte ska han nu gästundervisa på Parsons The New School for Design där han håller kursen Show Me Emotion.

Pin It on Pinterest

Share This