Thomas Stenström: ”Det är ju egentligen publiken som skapar det feta”

av | maj 30, 2019 | Framsida Startslider, Intervjuer

Vi fick en pratstund med Thomas Stenström om hans nya EP, den kreativa rastlösheten och hans ödmjukhet inför publikens roll i musikupplevelsen.

En kall torsdagsmorgon blir vi varmt välkomnade på Sonys huvudkontor. En kvinna som håller sin kaffemugg med båda händerna leder oss uppför en trappa och in i ett rum där hon ber oss att vänta på Thomas. ”Vill ni ha kaffe så länge?” Väggarna pryds av heltäckande tavlor med kända ansikten på. Precis efter att vi bekantat oss med rummet där samtalet ska äga rum kommer en svartklädd man med orangea glasögonbågar och regnblött hår in. Han är killen från Uddevalla som tog sig till de stora musikscenerna tack vare sina genuina budskap och motstånd till jantelagen.

För någon vecka sedan kom EP:n ut. Hur mycket uppståndelse har det varit kring det?
– Jag har inte hunnit tänka så mycket på det faktiskt. Vi har ju dragit igång och spelat mitt upp i allt. Dessutom har vi släppt låtar under hela våren, så arbetet har puttrat på sedan januari. Det har faktiskt känt väldigt odramatiskt mot hur det brukar vara. Innan har jag ju släppt skivor, då kommer allt på en och samma gång på ett annat sätt. Det har varit skönt att testa på att släppa musik med jämna mellanrum, det blir ett naturligt kreativt flöde som jag gillar att arbeta i. Dessutom får alla låtar lite egentid på det sättet.

Du är inne på att du gillar att släppa låtar med jämna mellanrum. Är det en konsekvens av sättet vi lyssnar på musik idag? Att man hellre streamar vissa låtar än att lyssna på hela album?
– Det gäller att hålla tungan rätt i mun och inte gå på det här ”topplistetänket”. För mig är det däremot positivt att få utmanas genom att hela tiden släppa ny musik och det är så jag jobbar bäst. Jag tänker aldrig på att släppa musik när jag skriver musik, det är två saker som är helt frånkopplade varandra för min del. Det är självklart kul att släppa musik, men just när jag skriver tänker jag inte på det. Låten i sig måste kännas viktig utan att man väger in andra aspekter.

”Det är första gången jag skriver text med någon annan på det här sättet vilket varit nytt och spännande för mig.”


Det är lite nya experimentella inslag på EP:n jämfört med vad man hört tidigare. Exempelvis tycker jag att Himlen över city har lite mer elektroniska RnB-inslag jämfört med den traditionella instrumentella popen man vant sig vid när det gäller din musik. Finns det någon tanke bakom det, att utforska något nytt?

– Jag letar efter mitt uttryckssätt. Det är lite mitt uppdrag för mig själv. I och med att jag är så otroligt rastlös så tröttnar jag snabbt på det jag tidigare gjort så vill jag gärna vidare. Detta gör att jag gärna testar nya sätt att uttrycka sig på och jag känner hela tiden att jag börjar närma mig mitt eget sätt hela tiden.

På den här EP:n har jag arbetat med Charlie Bernardo som tidigare har producerat musik åt bland annat Stor och Madi Banja. Hans uttrycksätt har absolut präglat musiken och lär mig något nytt. Jag har även skrivit en del med Isak Friberg från Llojd. Det är första gången jag skriver text med någon annan på det här sättet vilket varit nytt och spännande för mig.

Känner du att du blir styrd av vad producenten vill göra?
– I det här fallet har jag producerat låtarna till 60% på egen hand. Sedan har jag tagit in andras tankar och idéer på sluttampen, men det har alltid varit jag som suttit i förarsätet. Det har varit mer eller mindre omöjligt för dem att inte följa min kreativa process, även om det lätt blir lite spretigt.

Är det en bra spretighet?
– Jag tycker det. Det är det som är intressant. Men egentligen skriver jag ju bara låtarna, de som skapar det ”feta” är ju publiken. Jag har ju ingenting att göra med om det blir bra eller dåligt.

Det var ödmjukt sagt!
– Nej, men alltså, om jag skriver en låt som ingen lyssnar på eller ingen går på konserten så spelar ingenting någon roll. Då är det ju helt meningslöst att fortsätta. Det som betyder någonting är det som publiken skapar. Jag har ingenting med det att göra. Men så länge de accepterar den grejen så känner jag mig friare i hur jag arbetar.

Spelar det faktum att du blir alltmer etablerad in i hur du arbetar?
– Ja, kanske. Det följer nog någon form av självförtroende och trygghet med det. Jag tror jag har vågat göra lite mer i takt med att jag märker att publiken gillar det jag gör. Nu har jag också känt mig lite lugnare än vad jag gjort tidigare. Jag vet att jag har publiken med mig på ett annat sätt än hur det var i början. Det kan i sig leda till att jag vågar mig på lite mer experimentella låtar som exempelvis Himlen över city.

Den här plattan heter Uddevalla Dreamer, del 1. Många av dina tidigare låtar har handlat om att ta sig från Uddevalla till något större. Nu har du kommit att etablera dig i de större sammanhangen. Hur har det påverkat din inspiration?
– Det är många år sedan jag flyttade från Uddevalla nu men jag använder fortfarande småstadsromantiken som en språngbräda för mitt budskap. Det handlar mer om att förmedla budskapet om att man ska stå upp mot de som säger att man inte kan bli något, att ens drömmar är omöjliga att nå.

Man kan säga att inspirationen har vuxit sig ännu starkare nu när man får göra de stora spelningarna inför flera tusen personer som sjunger med i låtarna. Att då tänka tillbaka på tiden som varit, i mitt fall tiden i Uddevalla, gör att budskapet känns än mer på riktigt. Detta gör mig också väldigt ödmjuk inför den otroliga resa jag varit med om.

”Man kan säga att skivan kretsar kring underdogs. De som vägrar gå med på att någon har sagt att de inte får göra det de vill göra. Det kan man använda som statement för vad plattan är.”


Är det någon fråga som du inte har fått under alla intervjuer om plattan, som du själv skulle vilja ta upp?

– Nej, egentligen inte. Alltså, jag hoppas bara att folk förstår vad jag vill ha sagt med plattan. Den heter ju Uddevalla Dreamer, det jag vill förmedla är folk ska få drömma. Man kan säga att skivan kretsar kring underdogs. De som vägrar gå med på att någon har sagt att de inte får göra det de vill göra. Det kan man använda som statement för vad plattan är.

Hur ser närmsta framtiden ut nu?
– Just nu håller jag på att göra jättejättemycket låtar. Det här är verkligen bara starten. Jag får uppfattningen av att folk tycker att jag släppt mycket musik nu på senaste tiden. Men det kommer komma mycket mer. Tanken är att det blir en EP till, men det kan lika gärna bli ett album egentligen. Det lutar nästan åt att jag gör lite för mycket musik, men jag vet inte. Målet är att släppa något i höst i alla fall.

 

Skribent: Maximilian Haglund Holst
Fotograf: Press

Pin It on Pinterest

Share This