The Kooks: ”Det är viktigt att kunna få en visuell upplevelse ihop med musiken”

av | Aug 31, 2018 | Framsida Startslider, Intervjuer

The Kooks har, ända sedan sitt första album Inside In/Inside Out 2006, släppt den ena moderna britpopklassikern efter den andra. Idag släpper de sin femte fullängdare Let’s Go Sunshine och inför detta tog Popmani ett snack med bandets gitarrist Hugh Harris om musikvideor, att vara stora och att hitta sina styrkor.

Vad har ni i bandet för er den närmaste tiden?
– I kväll ska vi sätta oss på en nattbuss till Stuttgart där vi öppnar för The Rolling Stones. Det ska bli riktigt kul!

Ja, ni har väl spelat med dem några gånger tidigare? Har ni någon kontakt med dem?
– Nej, de är ju The Stones! Tror inte ens de har kontakt med varandra, de har ju sina egna utrymmen.

När kommer ni vara som dem då? Isolera er från varandra innan och efter spelningarna?
– Det har vi inte råd med än i alla fall! Vi får trängas och dela lika på allt ett tag till.

Jag kommer ihåg när jag såg er spela på Siestafestivalen 2011 och har väldigt goda minnen därifrån. Nu spelar ni på större scener och större festivaler. Saknar du att spela i mer intima lokaler eller är det skönt att ha så mycket utrymme?
– Det är två ganska olika upplevelser. Men i grunden tycker jag det är väldigt skönt med att ha mycket utrymme på scenen. I början kändes det lite konstigt för vi visste inte vad vi skulle göra med all plats! Men nu är det bara skönt. Det har ju att göra med hela produktionen också. Nu har vi större möjligheter att få ljudet som vi vill för att vi har tillgång till bra utrustning. Det hade vi ju verkligen inte i början på samma sätt. Men i höst kommer vi att fokusera lite mer på Storbritannien och då även spela lite mindre konsertlokaler vilket kommer bli en bra omväxling.

Ni släpper snart ert nya album Let’s Go Sunshine. Vad betyder det albumet för er?
– För mig har det väl handlat mycket om att klura ut vad The Kooks egentligen är. Vilka vi är som ett band och vad vi gör bäst. Jag tror att alla i bandet fått fokusera på och verkligen visa sina styrkor, och det tror jag gäller för bandets sound som helhet också.

”Det har handlat mycket om att klura ut vad The Kooks egentligen är”

På det förra albumet Listen jobbade The Kooks ihop med producenten Inflo, ett samarbete som fortsatte in i den tidiga processen för Let’s Go Sunshine. De spenderade en del tid i ihop i Los Angeles men bestämde sig till slut för att utforska andra sätt att jobba på. De släppte sitt Best of …-album med en medföljande turné 2017 och började sedan om med skrivprocessen på nytt. Nu har de istället jobbat med Brandon Friesen, en producent som säkerligen passar väl in med, och som helt klart främjat, det nya albumets britpop- och rockidentitet. 

Hur har processen med att göra albumet skiljt sig från tidigare album?
– Enligt min upplevelse är det alltid olika från album till album. Om jag jämför med hur det var att jobba med Inflo så har det verkligen varit annorlunda. Han ser verkligen till att krama ur varenda droppe kreativitet och prestation ur en.

Har ni någon i bandet som har en likadan roll nu?
– Nej, i studio fokuserar vi mycket på våra egna prestationer och sen låter vi vår producent ha extra koll på helheten.

Fanns det någon annan inriktning som albumet hade kunnat tagit? Hade det kunnat låta annorlunda på något sätt?
– Jag tror verkligen inte att albumet hade kunnat ta någon annan riktning än den gjorde. Det låg liksom i tiden för bandet att göra ett album där vi verkligen fokuserade på oss själva.

Den 21 juni släppte The Kooks en musikvideo för All the Time, en av deras första singlar från Let’s Go Sunshine. Videon är en ungdomsnostalgisk hyllning till fria sommardagar och sammanhållning och är regisserad av James Slater, en regissör från Liverpool som jobbat med andra välkända namn som Major Lazer, Daughter och Jamie T.

Ni släppte en musikvideo för All the Time i somras. Berätta lite om idén bakom videon.
– Musikvideon handlar mycket om den trygghet som finns i vänskap, antar jag. Huvudkaraktären är en tjej som söker sig till sina vänner för att fly undan en jobbig situation hemma. Den handlar om ett gäng unga tjejer i en brittisk småstad som driver runt och skejtar och har kul. Videon låter dig förflytta dig tillbaka till den där tiden du hade som tonåring när du bara hängde runt med vänner. Det är någonting speciellt med den tiden i livet. De där stunderna som ung när du umgås planlöst med dina vänner betyder så lite och så mycket på samma gång.

Berätta om platsen ni filmade på! Ni var på Canvey Island, väl? Har ni några kopplingar dit?
– Nej, egentligen inte. Men det var mest plats som passade känslan vi ville förmedla. Det finns massor av sådana små orter längs kusten som från början varit populära semesterresmål men som fallit i glömska. Antagligen för att det blev billigare att resa till andra ställen utomlands. Därför har såna här städer blivit kvarlämnade på ett sätt. Det finns någonting melankoliskt över dem.

Hur mycket var ni i bandet inblandade i processen?
– Idén kom från oss faktiskt. All the Time-videon och de kommande musikvideorna för det här albumet har ett genomgående tema. De utforskar både självständighet och samhörighet, alla med kvinnor i centrum.

Vad är er syn på musikvideor? Är de viktiga för er? Kreativt? För att nå ut?
– Vi har alltid använt oss av musikvideor på ett eller annat sätt. Jag tror att det är viktigt, speciellt för våra unga fans, att också kunna få en visuell upplevelse ihop med musiken. Sen var det väldigt intressant speciellt med den här videon, eftersom den gav ny mening till låten för mig. Jag hade inte tänkt på den som en låt om vänskap från början, men den passar väldigt bra in med berättelsen i videon. När du gör en musikvideo sätter du låten i ett nytt sammanhang, vilket öppnar för nya tolkningar. Och det gäller ju både fansen och en själv.

The Kooks femte studioalbum Let’s Go Sunshine släpps den 31 augusti på Lonely Cat och Virgin.

Författare:
Jonas Hallén, Skribent

Fotografi:
Press

Pin It on Pinterest

Share This