Terra: ”Förbannelsen hittade ett annat sätt att leta sig in i mixen”

av | apr 23, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer

Terra dundrade in på den svenska indiescenen med sitt debutalbum Terrarism 2016 och har sedan dess förgyllt livescenerna med deras speciella uttryck som osar igenkännande. På fredag släpper Terra sitt efterlängtade andra studioalbum Underbara saker. Vi har pratat med bandets sångare Karl Sundström inför det stundande albumsläppet. 

Karl Sundström berättar att det är svårt att svara på frågan om det känns bra inför albumsläppet just för att ingenting är som vanligt.

– Det finns en skugga över allt som görs men bortsett från det så känns det väldigt bra. När man släpper musik vill man kunna gå ut och ta ett utrymme för att visa att vi släpper musik. Men nu har det varit lite dubbelt att gå ut för att pusha för vår musik. Men vi är sjukt nöjda över skivan vi har gjort. Man försöker att göra någon slags utveckling när man skriver musik och jag känner att vi har gjort det.

Terra släppte sitt debutalbum Terrarism under 2016 och har sedan dess även hunnit släppa Jävla EP:n 2018. Det hann gå nästan två år innan det stod klart att deras nya album skulle se dagens ljus under året och han berättar att skivan blev till under strikta deadlines vilket var till deras fördel.

– Att bli nöjd är svårt och det blir jag aldrig. För att vi skulle bli klar med skivan så var vi tvungna att ha deadlines och det hade vi den här gången. Vi har arbetat för att kunna släppa skivan och kunna turnera under våren. Utefter de förutsättningarna som vi hade satt upp för att skapa skivan så är jag nöjd, hade jag haft mer tid hade jag aldrig blivit klar.

”Det handlar om att försöka acceptera att sättet som man skriver på är ens egna ord, då blir det mindre läskigt att släppa musik.”

Att det skulle finnas ett textkoncept på nya albumet var ingenting som var primärt för skapandet av albumet. Karl Sundström berättar att det var viktigare för honom att skriva texter som innefattade allt, både det fina och det fula.

– Att allt skulle rymmas på skivan kändes viktigt för mig. Men det är inte något självändamål för mig att det ska vara allmängiltigt. Jag läste en intervju med Tomas Ledin där han sa att han gör en överläggning varje gång han har skrivit en låt för att kolla om texten är relaterbar för alla människor och om det inte är det så vill han inte göra den. Det är nog ett ganska smart sätt om man är intresserad av att nå en stor bredd på människor. Men det finns ingen sådan uttalad tanke från mig. Jag har varit på en plats där jag har velat skriva med rätt fram och det är läskigare att göra det. Det är enklare att gömma sig bakom metaforer och dimmor, det är läskigare att skriva rakt.

Är det tanke på att folk ska höra texterna som känns jobbig?
– Jag vet inte när det skedde men någonstans handlar det om att försöka acceptera att sättet som man skriver på är ens egna ord, då blir det mindre läskigt att släppa musik. Jag känner att jag har ett språk och jag är inte rädd för att någon ska döma mig för mina texter. Jag känner att jag bottna i dom texterna jag skriver och då är man nog oåtkomlig när någon sedan ska lyssna på texterna.

Terra har hyllats för sina ärliga texter som har lockat till igenkänning hos publiken och kritiker. Karl berättar att det tog lång tid innan han såg sig själv som en bra textförfattare.

– För mig är texterna jätteviktiga men det tog väldigt lång tid innan jag började identifiera mig som en textförfattare. Texter har alltid varit något som jag har varit noga med men det var först lite senare som jag började förstå att folk uppskattade den delen så mycket som folk verkar göra.

Underbara saker är producerad av Johan Forsman och Per Stålberg, varav den sist arbetade bandet med på debutskivan. Johan Forsman, som tidigare arbetat med såväl Håkan Hellström som The Soundtrack of our Lives, beskrivs av Karl som en drömproducent som fick sätta sin prägel på skivan.

– När folk hör den så kanske vissa kommer att tänka att det låter lite annorlunda och jag tror att både Per och Johan har en stor roll i det. Johan har varit en drömproducent som vi hade velat jobba med länge och han hade en känsla för skimmer och glitter i produktionerna medan Per Stålberg är ett punkgeni.

En kan tänka sig att förbannelsen bakom “den andra skivan” ska vara svår att ta sig igenom men Karl beskriver bandet som mer peppade nu än någonsin. Bakom sig har de lämnat en kaosig process under första skivan och EP:n Jävla EP:n som fick namnet av just den anledningen, den var ett helvete att skapa.

– Vi gjorde en EP som fick namnet Jävla EP:n. Det kändes som att vi fuskade lite där och lurade systemet för EP:n blev den svåra andra skivan. Den var sjukt jävla jobbig att göra och vi blev aldrig klar. Den tog förbannelsen med sig och det kändes som att vi var fria från den nu. Det kändes verkligen otroligt lätt att göra den här skivan, vi höll våra deadlines och turnén var bokad och sedan kom Corona-viruset. Förbannelsen hittade ett annat sätt att leta sig in i mixen.

”Det känns lite som att man aldrig
kommer att få spela igen.”

Han berättar att det känns konstigt att fira släppet av en nya skiva i tider när världen ser ut som den gör men kanske är det just musik som kan pigga upp oss.

– Musik på en mänsklig prio lista hamnar inte högst upp när det kommer en kris. Både toapapper och jäst hamnar över verkar det som och det är kanske inte något konstigt i sig att folk har andra prioriteringar. Vi hoppas på att musiken kan skänka någon glädje. Jag tycker också på att namnet på skivan är Underbara saker. Det känns lite ödet att den ska komma under en kris.

Nu skulle en vårturné ha väntat bandet men turnen har bokats om och Terra försöker nu att se på andra alternativ för att få ut sin musik så live som möjligt.

– Det känns lite som att man aldrig kommer att få spela igen. Det känns som att musik-och kulturlivet ska sakta dö nu och inte komma tillbaka, det är allt man hör på nyheterna. Men det är en tillfällig fas och vi kommer att vara redo att spela så fort det är över. Vi ska försöka att göra andra saker under tiden så att folk kan få höra låtarna live. Det är speciellt men alla sitter i samma båt.

Författare:
Emma Isberg, Skribent & redaktör

Fotografi:
Jakob Ekvall

Pin It on Pinterest

Share This