We Stole The Show: ”Det handlar om rap och historieberättande”

av | Maj 7, 2018 | Intervjuer

Hiphop-duon We Stole The Show från Buffalo började att göra musik tillsammans av en slump efter att skivbolaget de jobbade på bara hade råd att producera ett album. Artisterna Grand Phee och The Source Academy Kid släppte sitt första gemensamma album år 2005. I dag strävar de efter att skapa musik som uppmärksammar rasism och andra samhällsproblem, samtidigt som den är rolig och lättsam.

– Du kan festa till vår musik samtidigt som den har ett budskap. Det är smart musik, säger Grand Phee och funderar ett tag.

– Men den kräver inte att du tänker så mycket just i ögonblicket, du vet.

– Precis, du kan ha roligt. Men när du kommer hem och lyssnar på den så är det som att ”Jaha de pratade faktiskt om någonting”, säger The Source Academy Kid.

Duon tycker att det är viktigt i ett samhälle där majoriteten av musiken som produceras är dansmusik, att ta upp problemen som man inte pratar om.

– Det handlar om rap och historieberättande. Det senare verkar vara en förlorad del av rap och det är vad vi vill återinföra, säger Grand Phee.

Artisterna betonar att musiken ska vara ärlig. De beskriver sig själva som vanliga och åtkomliga. De tycker att det är viktigt att de ses som äkta av fansen och folk runtomkring.

Det är låten 10 Years Ago ett exempel på. När duon skrev låten ville de vända sig till yngre artister i Buffalo som såg upp till dem efter att de bott i New York och turnerat runt i USA. De ville ge dem inblick i de tankar och känslor som var svåra vid tiden när de slog igenom, och berätta om de saker som de ångrar att de inte gjorde.

– Jag kände att jag behövde vara ärlig. Sättet de kollade på mig och hur de kallade mig ”big bro” fick mig att vilja berätta om hur jag varit nervös i vissa situationer och om hur jag inte vetat vad jag gjorde i andra situationer. Jag ville vara så transparent som möjligt, säger The Source Academy Kid. Jag vill inte ha någon typ av hierarki för det är inte äkta.

– Och vare sig det är en rolig låt eller party rap eller vad som, så försöker vi ändå att säga något äkta, säger Grand Phee.

– Precis, vare sig det handlar om hur det är att vara svart eller om den stela stämningen man kan känna när man är på fest. Vi försöker att låta känslan komma genom musiken, säger The Source Academy Kid.

När de spelade upp låten 10 Years Ago för de yngre artisterna, kändes det som att de förstod.

– Det var första gången jag erbjöd mitt äkta jag i utbyte mot deras äkta jag, säger The Source Academy Kid.

– Det är sådana låtar, som skapar tankar i ditt huvud om din egen situation, som vi vill göra. Alla har en 10 Years Ago-historia, säger Grand Phee.

”Vi skulle göra de som lyssnar på oss en otjänst om vi inte kommenterade vissa samhällsproblem”

Just nu arbetar duon på sitt tredje album, The Green Book 3. Deras första album, The Green Book, släpptes år 2016 och The Green Book 2 kommer ut senare i år. Namnen på de tre albumen är inspirerade av Victor Greens bok The Negro Traveller’s Green Book som gavs ut mellan 1936 och 1966. Boken var en guide som visade vart i Amerika det var säkert för mörkhyade att resa under denna tid. Det kunde till exempel handla om vilka platser man kunde äta eller sova tryggt på.

– Så det kunde stå att ”det huset i Toronto är säkert för dig att vara i”, säger Grand Phee.

– När min mamma och mina morföräldrar åkte till South Carolina från Buffalo så fanns det sträckor de inte kunde stanna på för att hotellen inte tillät svarta att vara eller äta där. Ibland fick de sova på sidan av vägen. Så The Negro Traveller’s Green Book visade var de kunde gå utan att folk störde dem, säger The Source Academy Kid.

Trots att det var över femtio år sedan den senaste upplagan av boken gavs ut så tycker artisterna att boken känns nära samhället än i dag.

– Det som hände våra morföräldrar och farföräldrar – det är fortfarande min mormor. Även om det var femtio år sedan, säger Grand Phee.

The Source Academy Kid berättar att han ofta pratar med sin mamma om rasism. Han upplever förtrycket på ett annat sätt än vad hon har gjort och tycker därför att det är intressant att få höra hennes perspektiv på olika problem. Men ibland blir det för jobbigt.

– Ibland när jag frågar henne om saker så slutar hon bara. Så det är inte något som är så långt tillbaka i tiden att vi inte blir påverkade av det, säger The Source Academy Kid.

Han tystnar ett tag.

– Och liknande saker händer nu. Det finns spelningar där de inte tillåter svarta att spela, det finns spelningar där de inte tillåter hiphop att spelas. I hela USA.

– Eller så spelar de musiken men låter inte svarta komma in, det är den nya skiten, säger Grand Phee och börjar skratta.

– Right, säger The Source Academy Kid. Jag menar, det är inte en skylt utanför.

– Nej, men du vet, subtilt. ”Vi gör inte sådant här” eller ”Det är inte en sådan typ av kväll vi har på vår klubb”, säger Grand Phee.

– Vi har fått höra att ”Ni för in för många svarta” eller ”Ni måste ändra stilen och musiken ni spelar”. Så är det än i dag, säger The Source Academy Kid.

Grand Phee instämmer.

– Ja, det finns mycket rasism under ytan. Det är fortfarande där. Utåt jobbar vi vidare och är inte fast i den där skiten. Men många människor är fast i den där skiten, säger han.

– Så jag tog namnet och vände det till någon slags hiphopversion och gjorde det till en negro travelers guide of music.

– Phee hittade ett väldigt bra paraply för våra låtar att få plats under, säger The Source Academy Kid.

Duon hittar inspiration till många av sina låtar just genom att skämta om rasism och samhällsproblem.

– Låten Bulletproof Snapback var ett skämt från början. Som att ”Åh, det är så farligt för svarta i Amerika, jag borde skaffa en skottsäker hatt”. Och det är inte roligt men det är roligt, säger Grand Phee.

– Och sedan klär jag upp låten med melodier och ger min åsikt om vad han säger, säger The Source Academy Kid. I Cleveland såg jag några arrangörer arrestera ett barn, och det var min version av Bulletproof Snapback.

Andra gånger tar Rhyson ledningen i låtskrivandet. Då spelar han in melodier som han tänkt på och lyssnar på dem tills han känner att han hittar någon som fastnar.

Duon berättar att de känner ett visst ansvar inför sina fans, vilket speglar sig i deras låtar.

– Vi skulle göra de som lyssnar på oss en otjänst om vi inte kommenterade vissa samhällsproblem. Vill folk lyssna på vad du har att säga så berätta någonting som är på riktigt. Sluta prata om champagne och berätta någonting som är på riktigt, säger Grand Phee.

Författare:
Sofia Ekberg Ekendahl

Fotografi:

Press

Pin It on Pinterest

Share This