Stilla Havet: ”Vi ville verkligen göra en skiva som går att dansa till”

av | sep 27, 2019 | Framsida Startslider, Intervjuer

Stilla Havet släpper i dag sitt andra album Brinnande Horisont. Ett album som är ett kondensat av deras liv i kombination med en stor dos 80-tals dramatik och ett beundransvärt syntharbete.

I dag är det äntligen dags för releasen av ert andra album Brinnande Horisont, hur känns det?
– Skräckblandad förväntan, vi har jobbat hårt och länge med skivan och när den släpps så är vi helt nakna. Skivan är ett kondensat av våra liv, av år av intryck och förnimmelser från vardag, undergång och framgång, så när den släpps så släpper vi taget om en del av oss själva.

Hur har vägen till albumet sett ut efter releasen av fjolårets EP Verklighet Och Fantasi?
– EP:n var en stolpe på vägen, där satte vi någon slags riktning mot uttrycket vi landade i på Brinnande horisont. Det går en linje från första skivans drivna skrammel genom EP:ns nordkoreanska atomkrigs-trummdunder till nya skivans Madonna-hörs-in-från-storesyrrans-rum sound.

Skivan har beskrivits som ett kondensat av den råa och kalla känslan som uppkommer när livet rinner genom ens fingrar. Är det era personliga upplevelser som sått detta frö eller vart kommer de tankarna ifrån?
Brinnande Horisont är skriven av Elias och August Borg som numera är andra halvan av Stilla Havet, tillsammans med Nettan som är med live, och ja, våra liv och upplevelser är såklart fundamentet till allt vi skriver om, men ibland även mer abstrakta betraktelser. Det finns någon slags skör och farlig gräns mellan vardagen i slasket på Ringvägen och den stora berättelsen, vi har försökt landa där emellan utan att tappa fattningen och greppet.

”Stora gester riskerar alltid att blir fånigt och teatralt, men på ett dansgolv kan vi alla komma undan med de mest dramatiska yvigheterna.”


Trots den råa känslan som albumet faktiskt bär på så är skivan väldigt dansant, mycket på grund av dess 80-tals dramatik och fina syntharbete. Har ni haft några specifika musikaliska referenser under processen?

– Tackar, ja vi ville verkligen göra en skiva som går att dansa till, även om det görs med en tår i ögonvrån. Stora gester riskerar alltid att blir fånigt och teatralt, men på ett dansgolv kan vi alla komma undan med de mest dramatiska yvigheterna, här kan man pusha gränserna och våga prova nytt och snyggt. Sedan har vi även lyssnat mer på elektronisk musik än tidigare, synthar som var lyx och nytt på 80-talet.

Om en jämför processen bakom det här albumet jämtemot debutskivan, har den sett annorlunda ut den här gången?
– Första skivan var en ganska stökig och utdragen process då det var många gästmusiker och det mesta spelades in i klassisk live-anda, den skrev Elias själv.

– Till Brinnande Horisont så skrev vi klart alla embryon som vi samlat på oss under 2018 och spelade in allt med en jävla fart efter vi kom hem från en Tysklandsturné och lät Daniel Fagerström lägga sina händer på mix och produktion.

Hur ser tiden ut efter albumreleasen för Stilla Havet, har ni några planer?
– Nu laddar vi på för att överföra isigheten i syntarna, de jagade gitarrerna och de fasta takterna till live-scenen. Vi kommer göra en del spelningar i höst, bakom en sköld av rök, laser och stroboskop. Man måste gömma sig bakom något ibland.

 

Författare:
Elin Strömberg, Skribent & Chefredaktör

Fotografi:
Mats Borg

Pin It on Pinterest

Share This