Hennes hypnotiskt elektroniska musik uppmärksammades 2008 när debutalbumet The Laptop Diaries släpptes. Det var ett tag sen vi hörde något från Sophia Somajo men i höst är hon återigen aktuell och utforskar nya marker. Tillsammans med fästmannen Ricci startar hon klädmärket KLAUN Collective och korsar den suddiga gränsen mellan mode och musik – två kreativa processer som hon tycker påminner mycket om varandra.

Foto: Riccardo T. Castano
Sophia i KLAUN AW13

Vad är KLAUN Collective?
KLAUN Collective är en rörelse. Ett kollektiv. En livsstil. En estetik. Ett motto. Ett uttryck. Ett klädmärke.

Vilka är ni som arbetar med märket?
Det är jag och min fästman, Riccardo ”Ricci” T. Castano.

Hur väcktes idén om KLAUN?
Jag har alltid intresserat mig för uttryck i alla dess former. Ljud och bild. Kläder är ett väldigt viktigt uttryck. Jag har länge haft en massa idéer rent visuellt som jag gått omkring med i huvudet och Ricci är en jävligt skicklig art director. En natt förra sommaren så lekte vi lite i Illustrator och nästa morgon hade vi ritat halva första kollektionen. Ricci jobbar på en reklambyrå med design så han sitter på massa kunskap som jag inte har. Vi kompletterar varandra perfekt. Jag är väldigt kreativ men lite ”all over the place”, han är fruktansvärt konkret och målmedveten. Vi gör mycket annat ihop också med bland annat film och foto.

IMG_9317

Foto: Sophia Somajo
Ricci i Klaun AW13

Hur går arbetet till rent praktiskt?
Jag tänker. Han ritar. Vi känner och klämmer på tyger tillsammans. Sedan har vi skickliga skräddare och sömmerskor som syr upp prototyperna åt oss. Ingen av oss har mode-utbildning. Vi är liksom inte ”designers”. Vi gör bara kläder. Men det är jag som designar och Ricci sköter märkets offentliga identitet med branding och så vidare.

Hur funkar det att jobba med sin partner?
Vi kommer aldrig överens. Han är Italienare och jag har ADD, så du kan föreställa dig våra bråk …

Hur skulle du beskriva kläderna?
Alla våra kläder går i svart och vitt med konceptuella, övertydliga detaljer. Jag uppskattar design med en viss klumpighet. När man tar en trend ordagrant och liksom går för långt med den. I vår kommande kollektion har marmor varit den framträdande detaljen, vi har printat fotorealistisk marmor på PVC och resultatet blir väldigt likt riktig marmor till utseendet men är mjukt och följsamt. Vi leker med kontraster och hårda linjer kontra mjuka, svart och vitt och dyra material och billiga funktionsmaterial. Vi har exempelvis en vacker vit blazer i neopren med marmordetaljer på fickorna och urklippta hål över bysten. Den är väldigt Madonna, 90-tal, men som diskret kan bäras över en vit blus och kännas nästintill preppy. Motsägelser och kontraster liksom.

IMG_9347

Foto: Riccardo T. Castano
Marmordetaljer är framträdande i kollektionen

Hur ser er målgrupp ut?
Vi vill ju nå ut så brett och högt som möjligt men jag tror att främst den modeintresserade kvinnan i tjugo-trettioårsåldern kommer bära våra plagg. Konstnärliga människor med känsla för ett individuellt uttryck. Vi har en superfin herrkollektion också. Men det blir den modige, aningen extroverta killen som klär sig i KLAUN. Vi gör inga baskläder. Varje plagg vi gör är ett nyckelplagg. Tanken är att man bär ett accent-plagg och blandar upp med andra designers. Vi säljer inte färdiga outfits, det känns tråkigt och inte särskilt kreativt för våra kunder. Idén är att det ska finnas utrymme att tolka och skapa sin egen look och identitet.

Varifrån kommer namnet Klaun Collective?
Det kommer ursprungligen från min besatthet av clowner och hur tvetydiga de är. Det är så mystiska karaktärer. I det här sammanhanget handlar det om att vi kan tycka att mode blir uniformt och opersonligt. Det kan ofta kännas som att folk ser precis likadana ut. Vi vill skapa ett märke där vi hyllar ”the odd one out”, den som inte passar in. Den ”tweekade fashionistan”.

IMG_9325

Foto: Sophia Somajo
Sneakpeak ur herrkollektionen

Arbetar du fortfarande med ny musik eller satsar du fullt ut på märket nu?
Jag sysslar alltid först och främst med musik och har ett nytt roligt projekt som kommer ut nu i höst. Ett samarbete jag är mycket stolt över. Det blir VÅLDSAMT! Så mycket kan jag säga.

Musik och mode går ju ofta ihop. Hur skiljer det sig att skapa musik och skapa mode?
Jag skulle vilja säga att de båda påminner om varandra rent kreativt. Det handlar om att tolka, förverkliga och konkretisera abstrakta idéer man har i huvudet och ge dem liv i verkligheten. Dock är musikens process aningen mer hjärtkrossande för mig …

Var och när kommer man kunna få tag i kläderna?
Vi kommer att sälja den första kollektionen i höst och mer information om det kommer på hemsidan, www.klauncollective.com.

Vad kommer hända kring releasen?
Det är hemligt. Men såklart spektakulärt. Jag säger bara: JOIN THE CIRCUS!

Pin It on Pinterest

Share This