På Liljevalchs konsthall pågår just nu utställningen Utopian Bodies  Fashion Looks Forward. Popmanis Martina Axtelius har intervjuat utställningens curator, Sofia K A Hedman, om tankarna bakom utställningen och om modets makt att förändra.

Foton: Mattias Lindbäck.

Foton: Mattias Lindbäck.

Hej Sofia! Du är kurator för utställningen Utopian Bodies på Liljevalchs, berätta om utställningen!
Hej Martina! Ja, jag har kurerat och designat utställningen tillsammans med min make Serge Martynov. Det finns så mycket bra och roliga idéer inom mode och vi önskade samla ihop alla dessa idéer under ett och samma tak. Utställningen kom att visa modets makt samt kraften som finns i mänsklig kreativitet.

Vad var grundtanken och vad ville du förmedla med utställningen?
Syftet är att visa på modets bredd och betydelse. Vi ville lyfta fram svenskt mode och samtidigt sätta det i ett internationellt sammanhang. Vi ville även skapa en utställning som skulle tilltala en mycket bred publik, även de som normalt kanske inte går till modeutställningar eller kanske inte är så intresserade av mode. Vi har också satsat på en omfattande barnverksamhet som är gjord av barnboksförfattaren Anna-Klara Mehlich tillsammans med elever från konstfack. Det finns till och med en utställningskatalog, audioguide och väggtexter för barn.

Berätta om hur det gick till att skapa utställningen!
Först printade vi ut alla våra favoritplagg. Vi försökte skönja vilka röda trådar vi kunde hitta, vilka delar eller egenskaper mode har och var kraften finns om en tittar längre än trender och shopping. Eftersom det finns elva rum blev det elva teman.
Vi började göra research för utställningsdesignen. Varje tema fick sin utgångspunkt i en utopisk ide eller konströrelse eftersom vi ville kontextualisera varje tema. Vi ville att objekten skall resonera mot en bakgrund som ytterligare förtydligade vad vi ville säga.
Första gången vi blev tillfrågade om detta projekt var runt nyår 2014. Vi satte ihop en ide men insåg snabbt att vi behövde en större arbetsgrupp för ett sådant här stort projekt. Vi satte ihop en drömgrupp av akademiker, författare, konstnärer och assistenter.  I slutändan har det nog varit över 400 personer som jobbat med projektet.
Att ha överblick över så mycket arbete som sker samtidigt är svårt. Det ar otroligt många trådar och administration som ligger bakom. Vi vill så gärna gå ner på detaljnivå vad det gäller allt, men det ar omöjligt att hinna så vi behöver delegera.

Hur har människor reagerat på utställningen?
Responsen har varit fantastisk. Det har varit otroligt att få så positiv respons från personer av olika åldrar och bakgrunder. Det har varit långt över våra förväntningar.
22-Utopian-Bodies-Solidarity-HM-Concious-Minna-Palmqvist-Gudrun-Sjoden-Ida-Sjostedt-Sandra-Backlund-MME-A-S-Davik-Josefin-Strid-Special-commissioned-wigs-by-Perry-Patraszewski-Photo-Mattias-Lindback

12-UB-Bernhard-Willhelm-Jaimee-McKenna-Ann-Sofie-Back-David-Brask-Walter-Van-Beirendonck-Grace-Wales-Bonner-Eckhaus-Latta-Maison-Martin-Margiela-Prada-CMMN-SWDN-Photo-Mattias-Lindback
Vad betyder mode och konst för dig personligen?
Jag har alltid älskat friheten som finns i mode. Att välja kläder varje morgon har varit som att måla en tavla. Redan när jag var tre år hade jag mycket starka åsikter om hur jag ville klä mig. Och mode är så oerhört tvärvetenskapligt och att vara modekurator är oerhört spännande eftersom man kan dra utställningar åt vilket håll man vill. Man får göra research om allt som man tycker är intressant.

Vad betyder mode för världen?
För citera Ingrid Giertz-Mårtenson: Alla har vi en relation till mode och våra kroppar vare sig vi vill eller inte eftersom vi klär oss varje morgon. Det viktigaste är att alla, vare sig man är för eller mot mode, tar ansvar för hur vi konsumerar mode.

Hur viktigt är mode när det gäller att förändra samhället och åstadkomma saker?
Liksom andra konstformer och design är det oerhört viktigt. Vi måste ta ansvar, som designerns, konstnärer men inte minst som konsumenter.

Vad kan du säga historiskt om hur mode har varit med och förändrat samhället?
Kläder har varit enormt viktigt, inte minst symbolmässigt, under exempelvis franska revolutionen, kvinnans frigörelse eller under nu senast under arabiska våren. Att klä sig kollektivt gör att människor kan relatera till varandra över nationella, etniska och genuskodade gränser.

Vad tror du att mode kommer spela för roll i framtiden?
Eftersom mode setts som traditionellt kvinnligt har dess betydelse negligerats och inte tagits på allvar genom historien. Som konstform är mode ungefär på samma ställe där filmen var för hundra år sedan. Det är dags för alla att inse hur mycket vi kan påverka genom mode samt hur viktigt det är att vi konsumerar rätt. För att överleva behöver vi en hållbar produktion och konsumtion. En skribent i vår katalog nämnde att man kan se mänskligheten har gått in i en masspsykos om en tittar på vår överkonsumtion och detta har etsas sig fast hos oss.

På måndag, den 7 december, hålls ett seminarium på Liljevalchs om motstånd, genus, solidaritet och förändring, berätta mer om det!
Alla seminarier utgår från utställningens olika teman och essens. Våra motstånd-teman handlar om hur mode har möjligheten att vara counterculture. Objekten visar hur designers kan ta sig an, illustrera och ifrågasätta komplexa frågor som flykting-, genus- och etnicitetfrågor. Exempelvis har vi här Hussein Charlatans träbordskjol från kollektionen Afterwards som ser på flyktingars svåra belägenhet och det ohyggliga i att tvingas på flykt i krigstider. Walter Van Beirendonck’s Mr. Greedy ensemble från Stop Terrorising Our World-kollektion lyfter fram kapitalismens baksidor. Vårt tema ”motstånd och skönhet” visar hur designers genom humor kan ifrågasätta skönhetsideal och traditionell ordning.
Vårt genustema handlar mycket om att bryta stereotyper och konventioner när det gäller genus. Vi vill lyfta fram den frihet som kläder kan ge dig. Att du faktiskt kan välja och blanda mellan olika genusattribut. Vi vill lyfta fram att det tillskrivs kvinnligt och manligt ständigt förändras och att det inte är lika stelbent som samhället ibland insisterar. Kläder kan i stor utsträckning innebära frihet.
Förändringstemat handlar om hur modet har en stor inneboende kraft att ständigt förändra sig. Det speglar det samtida kulturella, sociala och ekonomiska livet. Det här rummet presenterar en ögonblicksbild av vår samtida relation till födelse, förruttnelse och återfödelse.

Vad vill ni säga med denna utställning, vad för reaktioner vill ni skapa?
Att förändring är möjligt och att det börjar här och nu med mig. Vi vill att alla ska inspireras lika mycket av alla fantastiska idéer såsom vi har gjort.

Vad mer kommer vi se dig hålla på med i framtiden?
Efter att ha gjort så mycket research om alla roliga och intressanta idéer vill vi fokusera mer på teknologi och hantverk men också politiskt mode i framtiden.

Utopian Bodies – Fashion Looks Forward visas på Liljevalchs i Stockholm fram till den 7 februari

Pin It on Pinterest

Share This