BEYOND_SCREEN_14_1377023366

Ellen Page som Jodie Holmes
Bild: Quantic Dreams

Titel Beyond: Two Souls Premiär 9 oktober Producerat av Quantic Dreams
Medverkande Ellen Page, Willem Dafoe, Eric Winter

Ellen Page och Willem Dafoe har gjort sig som mest kända på bioduken i storfilmer som X-men, Inception och Spiderman. Förut har film- och spelvärlden varit åtskilliga, men kanske är det dags för en förändring. Tidigare i oktober släpptes Beyond: Two Souls där skådespelarna medverkar som karaktärer i hjälp av motion capture-teknik.

BEYOND_WD_SCREEN010_1377023366

Willem Dafoe som Nathan Dawkins
Bild: Quantic Dreams

I berättelsens fokus skildras Jodie Holmes (Page) kamp med sin övernaturliga förmåga och mystiska länk till en annan själ, kallad Aiden. Det räcker inte med att unga Jodie är annorlunda ifrån andra barn. Hon är ett adoptivbarn som sätts på institution som ett forskningsobjekt och kommer till att bo där fram till vuxen ålder. Nathan Dawkins (Dafoe) leder forskningsprojektet Jodie är delaktig i och blir hennes närmaste svar på en förälder.  Men Beyond är inte bara ett psykologiskt, paranormalt drama utan även ett äventyrpel. I ung ålder gör Jodie försvarstjänst, men även utanför armén höjs spänningen – om det så är i vildmarken eller på motorvägen.

Med minnet kvar på gamla spelfavoriter som Harry Potter och The Walking Dead, filmiska och berättande på sina vis, kan jag inte annat än att hylla Beyond för sin kvalitet. En kvalitet som inte enbart berör den fantastiska upplösningen där vi nästintill urskiljer varje por på karaktärerna. Miljöerna som är detaljrika och snyggt, realistiskt iscensatta står inte enbart som kulisser utan Jodie (och Aiden) har till stor del en hög rörelsefrihet. Det viktigaste att poängtera är hur stor påverkan spelaren har på berättelsen. Jodie får flera möjligheter till val när hon för en diskussion som även påverkar hur hon hanterar olika situationer. I situationer där en karaktär i ett annat spel antagligen skulle dött, eller fått börja om på nytt, fortsätter oftast berättelsen vidare men från annat utgångsläge. På så vis kan berättelsen bli mer eller mindre dramatisk. Vi bestämmer själva. Valfriheten i The Walking Dead bleknar i jämförelse med Beyond.

BEYOND_SCREEN_08_1377023359

Bild: Quantic Dreams

Valet att okronologiskt hoppa mellan olika tidpunkter gör berättandet på några punkter intressant. Det lyfter nyfikenhet och vi kan fylla igen våra luckor en efter en. Tyvärr gör detta även spelet långsamt och tråkigt. Jodies liv är givetvis mer spännande i vuxen ålder än som tio-åring och den unga åldern ger ett barnvänligt spelande. Några kapitel, där uppdraget kan vara att röra sig mellan olika rum eller föra en dialog, upplevs dessutom helt värdelösa och som ett onödigt tidsfördriv. Det blir givet att de är där enbart för dialogerna och för att föra berättelsen framåt, men det går inte särskilt fort. Dessutom kan det ta flera timmar innan vi når en period med mer tempo och action. Likaså finns det även ett multiplayer-läge, där en av spelarna tar över rollen som Aiden. Även detta är ett väldigt tråkigt läge, då Aiden inte särskilt ofta i sin helhet får mycket att göra. Spelandet får på så vis ingen fart, utan det blir sömnigt och stelt.

Beyond: Two Souls är en start på en nya era av spelskapande, där berättarteknik och skådespelare blir allt viktigare. Säkerligen kommer gamers i framtiden ha mer inflytande på val och möjligheter. På så vis är Beyond ett spel av hög kvalitet i sin tid, det kunde dock ha varit lite roligare. Lite mer äventyr och action.

 

Pin It on Pinterest

Share This