Skott: “Den trollska melankolin i folkmusiken har alltid slagit an i mig”

av | jul 26, 2020 | Artiklar, Intervjuer, Månadens intervju

I månadens intervju pratar Popmani med Skott om den snåriga vägen till släppet av hennes debutalbum Always Live For Always. Samt om porträtteringen av henne i media och varför hon har ett ton öl bryggt på magiskt vatten i sin källare.

När jag når Pauline över telefon befinner hon sig hemma i Dalarna för att fira midsommar, med en vecka kvar till släppet av hennes debutalbum Always Live For Always. Ett album som förutom att ha blivit uppskjutet av vrånga skivbolag i många år, dessutom landar i turbulenta tider av Covid-19 och Black Lives Matter. Pauline valde därför att skjuta upp det.

– Jag är väldigt nervös, men det är nästan som att kroppen är lite förvirrad. De två senaste åren har jag velat släppa album, och det har nästan känts som att det aldrig ska hända. Så det är lite svårt att förstå nu. Det är ett så stort projekt. Jag har aldrig innan släppt så mycket hårt arbete på en gång, det är läskigt nog att släppa en låt.

För Pauline är ju verkligen ingen nykomling på musikscenen. Men efter en start som verkade gå rakt uppåt; hon blev antagen till Musikmakarna, fick kort därefter ett skivkontrakt och snart därefter mycket uppmärksamhet för debutsingeln Porcelain som kom 2016, drogs tempot ner avsevärt. Men inte från Paulines sida.

– Jag var på ett major skivbolag i England. Jag var lite blåögd och tänkte att jag skulle göra ett album. Signade för det, men de hade inget intresse av att pusha album för artister som inte var så stora, de tjänar mer pengar på singlar. De sa till och med åt mig att inte jobba på ett album. Men där gick gränsen.

Skott tog sig ur avtalet med bolaget och startade istället eget. Eftersom hon hade ett album i åtanke redan från start har det nu gjort att albumet innehåller flera singlar som är lite äldre.

– Nu gör jag precis som jag vill och det är jätteskönt. Det är mer jobb men det är en helt annan frihet och mer glädje tillbaka i kreativiteten när man kan genomföra ens idéer direkt och inte behöver kämpa så hårt för att övertala folk hela tiden.

Eftersom Pauline redan innan varit involverad i allt från omslag till produktion känns hennes val att bli independent som ett självklart sådant. Att pröva sig fram i musiken har kommit naturligt för Pauline och något hon tackar sin bakgrund i folkmusiken för. Hon började lära sig att spela fiol på gehör som barn, och fick sin första egna fiol när hon var fem år gammal.

– Det viktiga har varit att så länge det är kul och låter okej så kör man. Jag tror att jag haft den inställningen kring produktion och låtskriveri också, att det inte behöver vara “by the book” eller korrekt. Bara det låter inspirerande så får det vara lekfullt och experimenterande, det behöver inte vara pretentiöst.

Genom hennes uppväxt var det standard att alla deltog i musikspelandet och bidrog på det sätt man kunde.

– Alla är med och spelar det är inte hela världen, kan du inte låten och du är jätteliten så spelar du bara på en lös d-sträng men du spelar ändå med de mest erfarna, stora spelmännen. När jag sen flyttade till Falun och träffade folk som spelar klassisk fiol, upptäckte jag att min teknik är helt åt skogen, jag håller fiolen helt galet.

En bakgrund som också gjort att personen bakom aliaset Skott varit lite av ett mysterium sedan hennes starka inträde på musikscenen. Ett som Pauline Skött inte skapat själv, utan ett som media med glädje spunnit fram åt henne. Paulines uppväxt i Dalarnas spelmannakultur och den mytiska tematiken i hennes musik har varit bra en grogrund för amerikanska journalisters exotifiering av Sverige.

– Det har varit några intervjuer som varit helt galna, det var någon som skrev att det inte finns elektricitet där jag växte upp, det är ju verkligen inte sant. Sen var det ju så att de första två åren av min karriär var jag inte så mycket i Sverige. Här fattar man ju direkt vad spelmanssträmmor är, det är inget konstigt, men när man ska förklara det utomlands så kan det ju låta väldigt exotiskt.

”Mentalt finns det alltid en del av mig som sitter i ett träd i en magisk skog och skriver.”

Även om den kanske är en smula överdriven är det ingen porträttering hon har något emot. Och det blir klart för mig ganska direkt under vårt samtal att den där mystiken som artister anställer folk för att polera fram och spenderar år på att kultivera, kommer helt naturligt för Skott. En sådan artist som är så självklar i rollen just för att hon inte behöver göra sig till.

– De senaste åren har jag ju bott i Stockholm och verkligen inte suttit i något träd i någon magisk skog och skrivit musik, utan jag har fått smaka på branschen och det tar ju också fram andra sidor av en såklart. Men samtidigt så tror jag att det mentalt alltid finns en del utav mig som faktiskt i princip sitter i ett litet träd och skriver.

För turerna med bolaget som ville få in hennes musik på en mer hitorienterad väg har också satt sina spår i albumet, som hunnit utvecklas och fått nya nyanser under åren.

– Det har utvecklats i takt med hur jag själv utvecklats. De tidigare låtarna är mer introverta, drömska, lite mer oskyldiga. I de lite nyare låtarna kommer det syrliga och cyniska fram, texterna är lite mer rakt på sak. De har tydligare melodier och är mer okomplicerade i produktion och ackord. Den introverta delen av mig kan nog uppfattas som svårare, lite mer musikaliskt krånglig också.

Men det finns hintar av melankolin även i hennes gladaste låtar.

– Den trollska melankolin som finns i folkmusik har alltid slagit an i mig. De vackra, mörka, molliga låtarna var de jag fastnade för och det har alltid varit sådan musik jag har föredragit.

De senaste månaderna har Pauline också tagit sig an ett nytt projekt: ölbryggeri. Tillsammans med sin pappa har hon bryggt varje låt på albumet i öl, som nu istället för att drickas på releasen blivit kvar hemma i källaren.

– Vi skulle ha en stor releasefest där man skulle få smaka på alla låtar. Vi var uppe vid trefaldighetskällan i skogen, där vattnet kommer upp ur marken och rinner mot norr. Back in the days trodde man att det hade helande krafter, det vattnet har vi bryggt ölen med. Nu har vi 1100 liter öl i källaren, runt ett ton öl. Vi får jobba hårt i sommar helt enkelt, säger hon med ett skratt.

Skott som har hunnit arbeta med ett till album parallellt utnyttjar nu den lediga tiden som uppstått under den sociala distanseringen till att skriva mer musik.

– Det mest uppenbara är ju att man drar ut på en turné men det blir ju inte av nu. Jag har en spelning inplanerad på Debaser i september, så det ser jag fram emot. Men en turné får vänta.

Författare:
Emma Thimgren, Redaktör

Fotografi:
Alma Bengtsson

Pin It on Pinterest

Share This