Simian Ghost: ”Jag brukar angripa låttexter som en scen ur en film”

av | Okt 30, 2017 | Framsida Startslider, Intervjuer

Sedan debutalbumet Infinite Traffic Everywhere 2011 har karriären pekat spikrakt uppåt för bandet Simian Ghost som fått kritiker världen över att hylla deras musik. Det självbetitlade fjärde albumet släpptes i slutet av september och vi har pratat med sångaren Sebastian Arnström om kändisskap, distansen till musiken samt varför han skulle vilja skriva en 40 minuter lång låt. 

Ni släppte albumet Simian Ghost den 29 september och den här gången arbetade ni lite annorlunda. Berätta om processen bakom det nya albumet?
– Det här är den första skivan där vi spelar in delar av den i en riktig studio. Det är dock mest trummor och lite pålägg som vi gjorde i studion, gitarren och sången gjorde vi hemma som vanligt. Den största skillnaden var att vi fick lite input under resans gång från Thomas Hedlund och Henrik Oja som hjälpte oss att spela in trummor och ge inputs på vissa arrangemang vilket var jätteroligt! Vi har alltid varit lite rädda för att släppa in utomstående i vår kreativa process men nu gjorde vi det och det var jättekul.

Vissa artister arbetar ju med ett koncept när de sätter låtlistan och vill att skivan skall vara som att det ska vara en berättelse. Är det något som ni gör?
– Jag brukar oftast angripa låttexter som en scen ur en film alltså som ett litet avgränsat handlingsutrymme som kanske belyser något, ett större skeende eller liksom en konceptuell frågeställning. Men jag tycker om att göra små, simpla texter om väldigt avgränsade känslor eller händelser.

Har du någon favoritlåt på nya skivan?
– Jag tycker om alla låtar men jag tycker speciellt mycket om sista låten Climb The Walls och det är mycket på grund av hur den är musikalisk. Jag tycker att det är kul att skriva lite längre låtar och det är inte något som vi har gjort så mycket på sista tiden. Vi har gjort en låt som heter Autumn Slomo (For The Dejected Realist) som vi släppte som en EP och då började vi fundera på att skriva långa grejer och vi pratade om att göra en skiva med en låt på typ 40 minuter. Det skulle vara spännande utifrån ett låtskrivare perspektiv för man måste hitta små krångliga vägar mellan saker och det tycker jag är kul.

Är det någon speciell musik som har inspirerat er inför denna skiva?
– Vi lyssnar på väldigt olika musikstilar och det är väl därför vi har hamnat i ett brett uttryck. Det är lika mycket Michael Jackson och Earth Wind And Fire som ABBA och sen blir det också mer alternativa grejer som vi lyssnar på.

”Jag försöker distansera min egen person från artisteriet”

Ni nådde väldigt stora framgångar utomlands med era första skivsläpp. Kände ni någon press på att nya skivan var tvungen att bli en succé?
– Allt är ju relativt, det är ju jättekul att vi har nått ut till människor som uppskattar vår musik. Man vill ju alltid att det ska gå bra för det betyder att man får mer tid att avsätta till att hålla på med det här. Vi är ju mer eller mindre vuxna allihopa så det blir ju svårare och svårare att hitta tid och pengar för att liksom sitta och gör musik. Därför vill man ju att det ska gå bra men jag personligen känner mindre och mindre press på mig nu från att vi började ge ut saker framtill nu. Jag bryr mig egentligen inte ett dugg om vad folk tycker om det musikaliska innehållet. Jag försöker distansera min egen person från artisteriet så känner jag inte så stor personlig påverkan om det som sägs om oss.

Simian Ghost startade som ett soloprojekt men är idag ett band, vad tänker du om den processen?
– Hela tanken med Simian Ghost var att det skulle vara ett uttryck som inte skulle vara bundet till mig som artist, jag vill ha lite distans till artisten Simian Ghost. Man bildar ju sig en uppfattning om vem artisten är och jag tror att många får en inbillad kontakt till artisten genom att lyssna på musiken men allt sker ju i lyssnarens egna huvud. Det är svårt att forma en bild av vem någon är genom att läsa deras böcker och lyssna på deras musik. Jag tror inte att man är samma människa i en intervjusituation som man är när man är hemma och diskar. Det var det jag ville belysa genom att inte släppa skivor under mitt eget namn utan jag tänkte mer på det här som ett spöke.

– Det finns ju en kommunikation mellan lyssnaren och artisten även om det är en ganska tydlig envägskommunikation. Det var till exempel någon som skrev ett mejl till mig, någon som var ett fan av det vi gjort tidigare som skrev och förklarade att nya skivan inte var bra och listade allt som han inte gillade. Det är kul att han skrev det till mig för det illustrerar att det finns en kommunikation där och det är lite det jag menar. Det är roligt att han tänker att om han skriver det här till mig så kommer det påverka vad jag gör vilket det självklart inte gör.  Jag tyckte mest att det var kul.

Hur ser framtiden ut? Vad ska ni göra?
– Vi ska försöka ge oss ut och spela! Jag håller ju på att plugga avfallshantering just nu så det kommer jag att ägna som nästkommande veckorna till.

Författare:
Emma Isberg

Fotograf:
Annika Berglund

Pin It on Pinterest

Share This