ShitKid: ”Min musik ska göras snabbt och utan pretentioner”

av | dec 2, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer

Åsa Söderqvist är lika oberäknelig som nervkittlande när hon släpper musik under namnet ShitKid. Popmani möter en konstnär med integritet som berättar om sitt opretentiösa skapande, kärlek till turnélivet och en kommande EP med temat könsrock.

Vårt första möte blir inställt i sista sekunden eftersom ShitKid, eller Åsa Söderqvist som hon egentligen heter, försovit sig men en vecka senare ses vi på Mosebacke en grå tisdag i oktober. Vant poserar hon framför kameran. När vi är klara med fotograferingen föreslår hon att vi gör intervjun över en varsin cappuccino på café Fåtöljen på Götgatan.

ShitKid är förmodligen Sveriges enda rockstjärna. Hon har hela paketet: ett eget sound, en dekadent image och så det viktigaste – hon ger blanka fan i vad någon annan tycker. Åtminstone ger hon sken av det. Hon släpper den musik hon vill, när hon vill det och hur hon vill det.

Katalogen med EP:s och album har redan hunnit bli tung under de drygt fyra år hon varit verksam artist. Hennes fjärde fullängdare 20/20 ShitKid släpptes 25 september och har blivit väl mottagen av recensenter både i Sverige och utomlands. I och med albumet gick Söderqvist åter solo efter en tid med Lina Molarin Ericsson som bandmedlem och medskapare.

Tidigare har hon gjort studioalbum ihop med flera musiker men materialet på den här skivan har hon spelat in i garageband hemma på egen hand. Det var hur hon började göra musik och hon berättar att hon saknat det. Ensam hemma kan hon gå på magkänslan utan omtagningar eller andras åsikter.

–  När jag spelar in brukar jag gå på första inspelningen där jag får till texten. Ju mer jag lyssnar på en låt, spelar in eller fixar saker desto mer hatar jag det. Jag går alltid tillbaka till den första versionen. Min musik ska göras snabbt och utan pretentioner. Jag tycker också att ju mer man gör någonting till sin baby desto jobbigare är det att släppa.

”Jag måste vara i ett mindset där
musik bara är kul.”

Söderqvist är enligt egen utsago ingen grubblare. Hon vill inte fästa för djupa meningar på musiken, den ska vara något kul. Dåligt självförtroende är knappast något hon är drabbad av och nervositet känner hon mest inför teknikaliteter som ifall något skulle gå sönder inför ett gig. Att spela fel på scen är inget att bry sig om och dessutom inget ovanligt. Men även den minst neurotiska kan ha dagar med självtvivel.

– När jag har PMS till exempel då känns det som att allt är dåligt och jag är en jävla fake. Då brukar jag försöka att inte spela in och sådant. Jag måste vara i ett mindset där musik bara är kul.

När 20/20 ShidKid kom till var det popmusik som kändes kul för tillfället. Inför albumet lyssnade Söderqvist mycket på P!nk, Zara Larsson och Tove Styrke för att komma in i rätt stämning. Något som en kanske inte väntar sig baserat på hennes egen musik är att hon lyssnar mycket på mainstream musik och radiokanaler som RIX FM och NRJ.

– Jag älskar radiomusik med hooks som fastnar i huvudet och inte går att sluta sjunga på. Sedan blir det alltid helt annorlunda för jag vet inte hur jag ska få saker att låta som jag vill och nöjer mig ofta ganska snabbt. Men jag har ändå försökt ha det tänket lite och dem ljuden.

Att leka med genrer och teman är inget nytt för ShitKid. [DETENTION] flörtade hårt med emorocken och Duo Limbo/ ’Mellan himmel å helvete’ hade låtar både på engelska och svenska. Nu visar det sig att hon fått upp ögonen för ytterligare ett stilgrepp, nämligen könsrocken. EP:n CROTCHROCK som släpps 11 december består av fem låtar och inspirationskällor är bland andra Eddie Meduza och Lilla Lovis.

– EP:n liknar mitt äldre material, fast med ännu mer gitarrmatta. Texterna blev mer seriösa än den könsrock som jag varit inspirerad av. Det är mer renodlad rock, typ White Stripes, och texter som handlar om att knulla runt.

Några spelningar har det som bekant inte blivit på sistone. Som tur är hann ShitKid med att turnera i Finland, Danmark, Norge, England och USA innan pandemin bröt ut. Första månaden efter USA var Söderqvist därför rätt nöjd med att ligga och spela TV-spel. Sedan har hon ägnat tiden till att göra musik. Hon har också spelat in ett visuellt album med åtta musikvideos till låtarna på 20/20 ShitKid tillsammans med vännen Caroline Nord. Nord kommer även att spela synt under kommande livespelningar.

–  Carro är inte musiker. Därför förvånar det mig att hon är så jävla bra. Vi har lika röster och hon är högljudd precis som jag. Vi ska släppa en jullåt också som hon sjunger kör på.

”Det finns ingen annan som
fyller hålet i Sverige.”

Album, EP:s, musikvideos och jullåtar levereras som på löpande band och det verkar inte finnas något stopp på flödet. Söderqvist har alltid velat göra musik och ren lust verkar vara drivkraften. Lusten till att skapa och allt det omkring som att resa runt, spela live och festa.

– Jag gör mest musik för att jag vill spela. Det är kul att få rocka lös. Som kvinna också tänker jag. Det finns ingen annan som fyller hålet i Sverige. Så älskar jag att bråka…Jag får göra alla grejer jag gillar.

Vilka är det du bråkar med då?
– Bara gamla gubbar som ska kommentera på allt. Det finns alltid killar som tycker saker på Instagram och på spelningar.

Söderqvist verkar uppskatta det mesta med sitt liv som rockstjärna, till och med bråkandet med män. Men hon berättar också om tillfällen då hon känt sig nöjd och klar eftersom hon redan upplevt så mycket. Sedan har det dykt upp något nytt och spännande igen. Lite vad som helst verkar alltså kunna hända med framtiden och Shitkid, precis som det ska vara med henne. Jag ser fram emot att följa den något krokiga och oväntade stig som leder till ShitKids nya musiklandskap framöver.

Författare:
Josefin Östby, Skribent

Fotografi:
Carolina Mendozza

Pin It on Pinterest

Share This