SASAMI: ”När jag skapar min egen musik är mitt mål mycket mer ärligt”

av | mar 13, 2019 | Framsida Startslider, Intervjuer

Sasami Ainsworth är knappast en nykomling inom musiken även om hon släppte sitt debutalbum så sent som i fredags. Popmanis Elin Strömberg har pratat med multiinstrumentalisten och artisten om det nysläppta albumet och om hur hennes arbete skiljer sig åt när hon skapar åt sig själv jämtemot andra.

I fredags släppte du ditt debutalbum och även om det är ditt debutalbum som artist så är du ju verkligen inte en nykomling inom musiken. Hur känns det att äntligen få släppa din egen samling av låtar?
– Det känns bra! Jag skapade de här låtarna för länge sen så jag är mycket mer fokuserad på att få framföra dem live och på turné, just för att det är mitt ögonblick i verkligheten

Du släppte nyligen en fantastisk duett tillsammans med Devendra Banhart, berätta om ert samarbete och musikvideon till låten.
– Tack så mycket! Jag hade det mesta av låten klar när jag bjöd in Devendra att komma och sjunga på den. Jag blev så glad när han berättade att han ville komma och välsigna låten med texturen av sin låga, varma klangsång som den verkligen behövde.

– Musikvideon spelades in på Australiens centrala kustsida och är verkligen en av mina mest lugna och drömska videos. Den regisserades av min vän Riley Blakeway som är därifrån, alltså nära Sydney, och som alltid velat spelat in en video i det området. Jag tycker att vi skapade en vacker video, som antagligen blev så fridfull och subtil på grund av vårt samarbete. Jag skulle antagligen gjort något väldigt bisarrt eller konstigt ifall jag hade regisserat den själv. Resultatet blev verkligen fantastiskt.

Du skriver och skapar en del orkestrala arrangemang till filmer, vilket är en talang som jag alltid funnit fascinerande. Hur ser din kreativa process ut när du skapar dessa?
– Jag älskar att fråga regissören eller medarbetaren vilka adjektiv de skulle vilja att jag frammanar med musiken. Dessa beskrivande ord hjälper mig verkligen att bestämma tempo, tonalitet, struktur och instrument av stycket. Även budgeten bestämmer vilken typ av ensemble jag kan tillkalla för att skapa musiken, ifall det skall vara en stark ensemble med rockinstrument i en full studio eller bara jag med min hemmastudio-rigg.

Är det något specifikt musikliaskt arbete med film som har gjort stort intryck på dig?
– Jag skapade en hel del reklammusik för Nixon-klockor när jag var på turné tillsammans med Cherry Glazerr för flera år sen, när jag öppnade för Best Coast, och det var första gången jag insåg att jag kunde skapa “on the road”. Det var stort för mig.

Liknar dina kreativa processer varandra när du skapar musik för dig själv jämtemot andra?
– Nej, inte alls. När jag skapar min egen musik är mitt mål mycket mer ärligt. När jag komponerar ett stycke på uppdrag som kommer att följa ett annat medium av konst, så som film, podcast eller någon annans album, så försöker jag göra dem nöjda. Detta betyder att jag måste vara väldigt mer öppen och använda mig av en mycket mindre experimentell del av hjärnan.

”Jag hör arrangemangen
i mitt huvud långt innan jag
kliver in i studion.”

Det känns som att du alltid är helhjärtligt investerad i dina projekt, hur känns det nu när du är mer fokuserad på ditt eget projekt och turné?
– Jag saknar att turnera med andra människor väldigt mycket. Nu behöver jag ta beslut om så banala  stressfulla delar av mitt liv och karriär. Men jag känner också att jag själv valt denna utmaning, så jag vill jobba hårt med oavsett vad som kommer i min väg. Det är egentligen mer möjligheter än uppgifter, och jag älskar fan att skapa saker.

Du är ju känd för din allsidiga instrumentella skicklighet och du utvecklar den hela tiden. Hur och när fann du din fascination för instrument?
– Jag började spela valthorn seriöst när jag var 11 år och jag har spelat musik sedan dess varje dag. När jag var yngre sjöng jag i skolkören, men när jag väl började spela i en blåsinstrumentsorkester och ensemble fokuserade jag all min energi på att spela instrument och på att komponera instrumentell musik. Jag var alltid tvungen att sjunga i skolan när jag läste musikteori, men aldrig med någon sorts personlighet. Det är väldigt nyligen som jag började sjunga som ett yrke, och jag tänker fortfarande på det som att använda ett instrument som jag kan praktisera och förbättra.

Hur arbetar du med processen av placeringen av instrumenten när du skapar en låt?
– I vanliga fall hör jag arrangemangen i mitt huvud långt innan jag kliver in i studion. Min bakgrund är ju i orkestermusik, så i många år var jag omgiven av en musikalisk miljö som var full av extremt dynamiska skiftningar, komplexa arrangemang och maraton-liknande passager av teman och liknande. Jag finner orkestermusik väldigt emotionell frammanande och jag försöker efterlikna den känslan av känslomässig ansvällning i en låt. Det dramatiska språken och allt det så att säga, jag kan känna i mitt hjärta vad som ska göras.

Författare:
Elin Strömberg, Chefredaktör och skribent

Fotografi:
Alice Baxley

Pin It on Pinterest

Share This