I år har Riccardo Tisci varit chefsdesigner på Givenchy i ett helt decennium. I ett långt porträtt reflekterar Popmanis moderedaktör Nicklas Kihlberg över åren som gått och vad som är att vänta av framtiden.

riccardo_t

De senaste månaderna har de kreativa ledarna på de stora modehusen fallit som furor. Men vissa står fortfarande stadigt, åtminstone än så länge. Riccardo Tisci har i år styrt rodret på Givenchy i ett helt decennium. 10 år är en lång tid, särskilt när det kommer till att vara chefsdesigner på ett europeiskt modehus i dessa dagar.

Jakten efter en ny chefsdesigner på Givenchy pågick länge innan det i februari 2005 blev offentligt att det var Riccardo Tisci som skulle axla ansvaret. En okänd yngling. påpekade vissa. Perfekt, menade ledningen på Givenchy. Riccardo Tisci har själv sagt i efterhand att han inte förstod varför de valde honom. Han såg sig själv som ung, blyg och han var mitt uppe i sitt identitetsskapande när han fick frågan.

Det var inte en lätt roll Tisci fick axla. Början av 2000-talet hade varit en turbulent tid och det var inte små skor som Riccardo Tisci skulle fylla. Han blev den fjärde personen att styra Gicenchy efter att Hubert de Givenchy drog sig tillbaka år 1995. De som styrt innan Tisci var John Galliano, Alexander McQueen och Julien Macdonald.

Tiscis första kollektion för Givenchy.

Tiscis första kollektion för Givenchy.

I juli 2005 presenterade Riccardo Tisci sin första kollektion för Givenchy. Modevärldens då mest okända nykomling skulle presentera couture för ett av världens mest anrika modehus. Det sägs att han då var den yngsta någonsin som presenterat just couture. Det gick ändå hyfsat bra för nykomlingen. Mottagandet var ljummet i pressen, inga hyllningar men heller inga sågningar. Tisci var dock fast besluten om att skapa en ny identitet för Givenchy, en ny stil och en ny tolkning av husets historia och av samtiden. Tisci beskrevs som rebellisk.

”En romantisk drömmare med en fäbless för seriefigurer”

Tittar en idag tillbaka på Tiscis första kollektion ser en ändå hur han redan tidigt sätter sin agenda. Det handlar om det mörka, det svarta, kontrasterna och de viktorianska influenserna. Mycket av det vi ser idag syntes faktiskt även då. Riccardo Tisci förde Givenchy in en mörk och experimentell era, åtminstone om en får tro modepressen. För enligt Tisci är han varken mörkrets konung eller religionsfixerad, själv kallar han sig en romantisk drömmare med en fäbless för seriefigurer.

Har det då inte hänt något under de här åren? Så klart det har. Men det dröjer ett tag. Kring år 2010 är de flesta överens om att det sker en verklig förändring i Givenchys estetik. Riccardo Tisci bestämmer sig för att lämna det isolerande avskalade och monokroma. Det här sker parallellt med att Tiscis självförtroende utåt sett förändras. Han börjar göra fler intervjuer och börjar att närma sig kändisklientelet. Grundpelarna finns kvar även fortsättningsvis men Tisci rör sig mer mot det experimentella, lekfulla och mönsteranvändandet. Det går långsamt men går en igenom kollektionerna är det ganska lätt att identifiera en rörelse i kollektionerna, mot något nytt.

he

Herrkollektionerna för AW11, SS12 och SS14.

Det var främst på herrsidan som ljuset i kollektionerna började sippra igenom. För höstkollektionen 2011 gjorde aggressiva rottweilers entré, vårkollektionen 2012 var en lekfull barndomsdröm och till våren 2014 exploderade mönstren och färgerna. Det är också här Tisci själv känner att han på riktigt blir ett med sina skapelser. Det är först här han faktiskt syns.

Riccardo Tisci har kunnat förvåna och ändå bibehållit ett unikt uttryckssätt genom i princip hela sin karriär. Samtidigt som han har anklagats för att vara allt för inkonsekvent. Förändringen i estetiken ses av vissa som att han verkligen hittade rätt och samtidigt gav nytt liv till Givenchy medan andra klandrar honom för att bli allt för kommersiell och därigenom skjuta sig själv i foten. Den eviga bataljen inom modevärlden gör sig synlig, det kreativa ställs mot det kommersiella.

Det de flesta ändå är överens om är att Tisci alltid gått sin egen väg. En viktig del av hans skapande har varit viljan att förändra attityder. Tisci har alltid haft ett öga för feminism och velat ta ställning i modevärlden. År 2010 valde han som en av de första att låta en transsexuell modell att visa för Givenchy. Lea T, en god vän och tidigare assistent till Tisci, som har ett utseende av en gudinna, enligt Riccardo själv. När han valde att klä Kanye West i en kilt, eller kjol, av skinn väckte även det uppmärksamhet.

”Genom alla år på modehuset har Tisci aldrig heller tummat på hantverket”

Mycket av Tiscis framgång ligger i vilka han valt att omge sig med, de personer som det talas mest om. Genom åren har Madonna, Jay-Z, Beyonce, Rihanna Kanye West och Kim Kardashian alla synts i Tiscis närhet. Samtidigt har han gjort uppmärksammade samarbeten med exempelvis Nike. Eftersom försäljningen på Givenchy samtidigt stigit enormt mycket har ingen klagat. Men genom alla år på modehuset har Tisci aldrig heller tummat på hantverket. Nyligen började Givenchy åter att visa på coutureveckan i Paris, på initiativ av Tisci.

Tisci kommer bli kvar på Givenchy, åtminstone ett tag till. Hans nuvarande kontrakt löper ut nästa år, 2016. Och om eller när han väljer att lämna Givenchy kommer troligtvis erbjudanden om nya tunga poster i modevärlden att hopa sig. Redan 2011 var Tisci ”den självklara kandidaten” att ta över Dior efter Galliano, när Gucci nu senast behövde en ny kreativ chef var han ett av toppnamnen och nu när både Dior och Lanvin står utan kreativ ledare är han den de flesta nämner först. Riccardo Tisci har blivit och är en av modevärldens mest eftertraktade designers, med rätta.

Tiscis senaste kollektion för Givenchy.

Tiscis senaste kollektion för Givenchy.

Relaterade artiklar

Pin It on Pinterest

Share This