Rhye: ”Ord kan vara som magi”

av | Apr 5, 2018 | Framsida Startslider, Intervjuer

Bakom namnet Rhye står Mike Milosh. Hans senaste album Blood släpptes 2 Februari och albumet skrevs och producerades till största del av Milosh. Efter albumsläppet gav sig Rhye ut på en nästintill utsåld väldsturné som under förra veckan landade i Stockholm. Popmanis Emma Isberg har pratat med honom om hur han balanserar den kreativa processen med turnélivet och vikten av att skapa en ljudbild som en är hundra procent bekväm med.

Du släppte ditt senaste album Blood februari, hur känns det så här när albumet har varit ute ett tag?
– Jag jobbade på albumet under två år och vi mixade klart det i september. När en gör en skiva finns det alltid en paus mellan att du färdigställer det och när det släpps så för mig känns inte albumet så nytt. Det finns alltid en viss nervositet inför ett albumsläpp. Det är lätt att ifrågasätta ifall folk kommer att tycka om det, samtidigt känner jag mig väldigt bekväm i hela processen.

Du får väldigt positiva kommentarer och recensioner på din musik, läser du mycket?
– Nej, det gör jag inte. Jag tror att det kan bli farligt att läsa vad folk tycker om en, även om det är positivt. Det kan lätt bli så att en börjar utgå mer ifrån vad folk tycker, så det är nog bättre att låta bli att läsa. Jag läser vissa recensioner, men jag ångrar alltid mig efteråt…

Hur såg processen bakom det senaste albumet?
–  Jag gillar att utveckla min process inför varje skiva och ändra lite på hur jag arbetar. Processen till denna skiva var annorlunda med tanke på att jag använde mig av mer livemusik. Jag ville att skivan skulle få en känsla av “live” och jag använde mig till exempel av riktiga trummor istället för trummor programmerade på en dator. Jag ville ha så lite datorskärmar som möjligt omkring mig under denna process.

–  Det är en stor skillnad i inspelningen när en jämför musik som produceras genom att flytta runt olika ljudspår på en dator och musik som kommer fram genom en naturlig process. Jag skulle säga att det är väldigt liknande process gentemot tidigare skivor utifrån ett emotionellt perspektiv. Jag försöker alltid att tänka på att det jag sjunger om överensstämmer med de känslor som jag känner och saker som jag går igenom. 

Hur kommer det sig att du arbetade på ett annorlunda sätt denna gång?
–  Efter att ha spelat många liveshower kändes det som att jag ville ta med den känslan in i studion. Jag ville att mitt sound skulle ha samma känsla på skiva och på scenen. Det är väldigt viktigt för mig att jag skapar ett sound som låter som det kommer att göra på mina spelningar. Då jag har spelat live mycket känns det naturligt att försöka fånga den känslan på mina inspelningar också.

Känns det som du har lyckats återskapa “livekänslan”?
–  Ja, jag känner mig väldigt nöjd med resultatet. Det är något slags mellanting mellan att fånga känslan av livemusik och skapa en intim och sårbar stämning.Det är väldigt annorlunda i jämförelse med att spela in partymusik till exempel. Det måste finnas en tanke och en mognad kring tanken av att vi alla har känslor inom oss som vill komma ut på ett eller annat sätt. Det är väldigt viktigt för mig att de känslor och erfarenheter som jag skriver om tas om hand om på ett moget sätt i processen.

”Jag försöker att låta texterna vara lite mystiska och inte för tydliga för att de som lyssnar skall kunna väva in sina egna erfarenheter och tankar i texten.”

Det känns som att du gillar tiden i studion väldigt mycket, skulle du säga att du gillar det bättre än liveuppträdanden?
–  Jag gillar båda, jag tror inte att det går att ha den ena utan den andra. Det är det som är så vackert med musik. Du har perioder där du är fokuserad i studion medan du har andra perioder av liveshower och turneér. Det är väldigt olika skeenden men samtidigt behöver jag båda. När jag reser runt och spelar på olika ställen får jag erfarenheter. Genom erfarenheterna får jag saker att skriva om, det hade jag inte fått om jag hade suttit inne i en studio hela tiden. Det är också väldigt skönt att komma hem och få normala rutiner för att kunna fokusera på att vara kreativ igen. När en tittar på denna livsstil är det tydligt att det är viktigt att en gör både och.

–  När jag sitter i studion känner jag ofta ett stort behov av att åka ut på turné och spela live för att det ger en energi. Samma sak gäller när jag är ute på turné, alla erfarenheter som jag får gör att jag vill åka hem och skriva ny musik. Ju mer tid du spenderar på det ena gör att du längtar mer efter det andra. Om jag inte skulle åka ut och spela live tror jag att jag skulle uppleva att mitt skapande kändes obalanserat. Det är väldigt viktigt för mig att få publikens feedback på min musik och upptäcka nya kulturer för att kunna fortsätta att vara kreativ och gå tillbaka till min mörka studio och fortsätta att skriva och producera.

Känns det viktigt för dig att se hur publiken reagerar på det du gör?
–  Jag tror att det är viktigt att vara säker i sig själv och i det en gör, men samtidigt är det bra att få andras reaktion på ens musik. Jag vet att jag gillar den musik som jag skapar men vad som är bra kan också vara en illusion som en har skapat. Därför är det viktigt att komma ut och spela musiken framför andra människor. Jag vill inte känna att jag sitter upp i ett torn och skapar musik för mig själv.

–  Att spela många liveshower gör att det till slut känns som att publikens reaktion sitter i bakhuvudet trots att jag inte baserar min musik på vad andra tycker. Jag behöver inte ha medvetna tankar om vad som funkar och inte funkar när det gäller min ljudbild och vilka känslor jag vill få fram utan det kommer naturlig. Musik är aldrig perfekt och det är det som är så fint med musik. Om det är något som inte funkar när vi spelar live så kan vi förändra det och det gör allting spännande.

Jag tycker att dina texter nästan låter poetiska, hur viktigt är det få fram rätt känsla i din musik?
–  Det är superviktigt! Låttexter och melodin är det som stannar kvar hos de som lyssnar på min musik. Låttexter är som allting annat som behandlar ord. Ord kan vara som magi. Du tar en idé som du har fått och förvandlar det till en text som någon annan knyter ann till, det är magiskt. Jag tror att du måste behandla ord med respekt och det bästa sättet att göra det på är att alltid väva in egna erfarenheter för att sedan linda in orden i en text som fungerar. Jag försöker att låta texterna vara lite mystiska och inte för tydliga för att de som lyssnar skall kunna väva in sina egna erfarenheter och tankar i texten. Jag vill inte berätta alla detaljer.

Är det svårt att att hitta den balansen?
– Jag tycker inte att det är så svårt. Det är viktigt att följa sin magkänsla och sin intuitivitet. Jag tror inte att man ska se på det som omöjligt utan snarare som en utmaning. Om en inte lyckas med att hitta balansen mellan personlig och privat i en text är det bara att börja om. Förhoppningsvis har man lärt sig något och nästa gång du skriver en text så vet du vilka fallgropar du ska undvika.

Jag har lyssnat en del på dina äldre skivor och det känns det som att du har utvecklats väldigt mycket om en jämför med idag. Tänker du annorlunda nu än du gjorde innan när det gäller ditt artisteri?
–  Det är klart att jag hoppas att jag har utvecklas som artist och som människa. Jag vill inte känna att jag står och trampar på en plats utan jag tror att vi som människor generellt utvecklas hela tiden, förhoppningsvis utvecklas en till det bättre. Som artist försöker jag att utveckla mig själv och mitt sound hela tiden samtidigt som en måste hitta balansen vid att konstant utveckla sig själv och vara nöjd vid hur en låter. Jag är inte som till exempel Madonna som har en nya persona inför varje skiva för det är inte så jag ser mig själv, jag ser mig inte som en persona. Jag ser mig själv som en individ som försöker att dela med mig av mina erfarenheter. Det har aldrig känts som att jag har tvingat fram förändringar i mitt sound utan jag har snarare förändrats naturligt i min karriär.

Din senaste video till Song For You släpptes dagen före Alla hjärtans dag i år. Den är väldigt romantisk och det var många i kommentarsfältet var lite upprörda över detta …
–  Haha, jag såg det!

Vill du berätta lite om konceptet bakom videon?
–  Jag älskar allting som är kreativt så det är alltid väldigt roligt att göra musikvideos. Min flickvän Geneviève Medow Jenkins och jag skrev och producerade videon. Vi spelade in i Atlanta och hela processen tog typ fem dagar. Jag kunde ta fem dagar till att göra exakt den videon som jag ville göra. Den första scenen i skogen tog nästan fyra timmar att spela in för att vi ville få den perfekt och det var väldigt skönt att vi kunde arbeta på det sättet. Det gick att experimentera mycket med ljus och vänta tills vi hade det ljuset vi ville ha. Det är något som är väldigt speciellt med att jobba på det sättet. Jag gillar att inte ha så många människor omkring mig när jag arbetar, bara de som verkligen behöver vara där. Det gäller musiken också, det känns som att det blir en väldigt intim och kreativ process. Jag ville verkligen att videon skulle förkroppsliga temat av låten och jag blev väldigt nöjd med resultatet.

Du är ute på turné just nu och har sålt ut i princip alla shower. Hur känns det?
– Ja, det mesta i Europa är utsålt och samma sak i Nordamerika och Asien vilket är jättekul! Jag har gjort nästan 500 shower under de senaste fem åren och det känns som att jag är rätt bekväm på scen nu. Det enda som får mig att bli nervös är ifall jag känner mig lite sjuk…

Författare:
Emma Isberg, Skribent & Redaktör

Fotografi:
Genevieve Medow Jenkins-OctImage

Pin It on Pinterest

Share This