RECENSION: Zuzu – How It Feels

av | apr 5, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Zuzus EP How It Feels är ett stort steg mot att göra indierocken en mer välkomnande scen för kvinnor.

Det är fortfarande förvånansvärt kontroversiellt med en tjej med gitarr i handen. En kvinna som sedan utöver det har en feminin framtoning och rör sig i genren rock känns som en ännu mer omöjlig ekvation. Den kvinnliga artist som nu är mest sammankopplad med gitarr är antagligen Taylor Swift, en viktig förebild för många, men inte särskilt respekterad hos den manliga publiken eller kritiker.

Mängden stora kvinnliga artister där gitarren är ett instrument till lika stor del som rösten kan tyvärr räknas på ena handen. Därför har Zuzus musik en viktig roll, nämligen som förebild för andra kvinnor och framförallt kvinnliga gitarrister. Hon som i sin tur haft just Taylor Swift som sin. Zuzus andra influenser inkluderar Blink 182, The Libertines och Avril Lavigne. En något brokig men självklar föräldraskara till Zuzus medryckande blandning av indierock och poprock.

How It Feels är Liverpool-dotterns andra EP. Låtarna handlar om att vara förvirrad, tycka om fel personer, och att våga lämna situationer man inte kan vara kvar i. Zuzu säger att hon använder musiken för att uttrycka det hon känner att hon inte kan säga annars. Hon tar inspiration både från sci-fi och serievärlden. På omslagen som hon själv ritar målar hon sig ofta i stilen av superhjältar. I musiken blir hon ett slags alter ego utan begränsningar.

Många av låtarna på How It Feels har Zuzu hållit på i runt tio år. Skin And Bone som är EP:ns bästa är en sådan. En berättelse om ett destruktivt förhållande hon inte vågat släppa ut i ljuset förrän nu.

EP:n innehåller bara en tidigare osläppt låt, Cool With Me, som handlar om att känna att man är på fel plats vid fel tillfälle. Hon sjunger “I want a hit and I want it now/Drums are in and guitars are out/I guess I’ll just have to stick it out/And see if the trend comes back around”. Killar med gitarr har vi redan sett i överflöd. Är det någon som kan göra gitarrbaserad indierock trendig igen är det Zuzu.

Emma Thimgren, Redaktör