RECENSION: Zacke – Pengar. Frihet. Zakaria Jamal.

av | nov 4, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Zacke rör sig mot ett mer lättillgängligt sound men behåller sitt förstklassiga textförfattande på nya skivan Pengar. Frihet. Zakaria Jamal.

Norrbottensrapparen Zacke är tillbaka med sitt fjärde fullängdsalbum Pengar. Frihet. Zakaria Jamal, fyra år efter att det kritikerrosade tredje albumet Fattigkussen släpptes. Med Grammisnomineringar för både Årets textförfattare och Årets hip hop/soul i bagaget har rapparen en del att leva upp till, vilket jag tycker att han gör med bravur på nya plattan.

Det är något alldeles särskilt med svensk rap när den görs på detta sätt. Gangsterrap och trap i alla ära, men den välskrivna och välkomponerade melodiska rap som Zacke utvecklat och bemästrat är ändå i en kategori för sig. Kombinationen av sömlösa rim med väl genomtänkta budskap och melodier som fastnar inte bara i hjärnan utan i själen gör skivan helt klart förstklassig.

Hög närvarokänsla och genuinitet är genomgående i hela albumet, som består av en mix av lättillgängliga, upptempo refränger och smarta texter med stark storytelling. Soundet är något mjukare än det vi hörde senast, och större fokus läggs på fängslande melodislingor och innovativa, atmosfäriska ljudlandskap.

Skivans inleds med låten Fri, som nog lämnar få lyssnare oberörda när gästartisten Tove Burman tar ton jämte den närmast sagolika körsången i refrängen. Nästa samarbete kommer redan på tredje spåret, Kommer hem, där vi hör den kanske inte helt oväntat lyckade kombinationen av Zacke och Parham tillsammans. Deras uttryck är som bekant relativt besläktade vid första anblick, men istället för att bli upprepande och platt är det som att de tillsammans blir briljans upphöjt i två.

Trots att albumet till stor del genomsyras av poppiga refränger och vackra melodier så finns det låtar som står ut från mängden med ett mer unikt sound. På Svensk tigerekonomi rappar Zacke om ojämlikheter i samhället över ett nästan melankoliskt beat som minst sagt sticker ut. Zackes låtskrivarskills tycker jag han lyckas visa upp allra bäst på skivans sista spår Zakaria Jamal där han berättar om uppväxten, mellanförskap och rasism med fullkomlig ärlighet.

När jag lyssnar på Pengar. Frihet. Zakaria Jamal. slängs jag mellan rysningar framkallade av storslagna och proffsiga produktioner och starka känslor av beundran och respekt för Zackes textförfattande. Det må vara en aning mer kommersiellt än det artisten släppt tidigare, men i mina öron är det inget som påverkar kvaliteten. Kanske kan utvecklingen leda till att Zacke slår bland en ännu bredare publik, och jag unnar fasen alla att få ta del av sådan här högkvalitativ svensk hip hop.

Linn Anglerfjord, Skribent