RECENSION: Winter is Blue – Södra Teatern

av | dec 19, 2019 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

First Aid Kit, Amanda Bergman och Maja Francis ger julkonsert en ny definition och får originalen att blekna.

I julkonserten Winter Is Blue får artisterna Klara och Johanna Söderberg, Amanda Bergman och Maja Francis egna låtar vila och ge plats för en drös klassiska jullåtar under tre utsålda kvällar. Ingenting systrarna Johanna och Klara tar sig an kan vara dåligt. Det är som förväntat inte heller en glättig jul utan just en ”blå” vi får ta del av med många oväntade låtval som visar en annan sida av högtiden och inte den vanliga repertoaren som dras fram år efter år på julkonserter. Som hyllningen till Marie Fredriksson, It Must Have Been Love, som beskrivs som ”christmas for the lonely”. She & Him kan slänga sig i väggen.

Konserten inleds med att de stiger in med ljus i hand och hukar ihop sig framför en mikrofon. Efter det höjs tempot lite, men inte särskilt mycket. Och det är ju just i det mest avskalade och nedtonade som dessa fyra röster får skina ordentligt. Amanda, Maja, Klara och Johannas röster passar ännu bättre ihop än jag hade kunnat föreställa mig.

Dem sjunger en del låtar tillsammans, men turas också om att sjunga i olika konstellationer och låter rösterna visa upp all sin potential. De säger att de ändå hade setts för att sjunga tillsammans, och det är verkligen känslan man får. Bäst är det ändå när de alla fyra gemensamt tar ton, som på den gåshudsframkallande covern av Fleet Foxes White Winter Hymnal som uppnår något slags nirvana av stämsång.

Södra Teatern och det avskalade arrangemanget ger en vackert intim känsla. Scenen badar i blått ljus. Juldekorationer fyller scenen; en kulle av discokulor och fluffiga moln som det spiller spegelbitar ur. Som ett vintersagoland som kommit till liv och lindas in i deras röster. Salongen är så fullknökad att många står längs väggarna, fler biljetter än sittplatser sålda.

Andra låtar som sticker ut extra är Klaras version av The Little Boy That Santa Claus Forgot som är helt makalös. En omskriven No Tears Left To Cry av Ariana Grande blir No Yule Left To Tide, speciellt för tillfället. Maja Francis väcker nytt liv i Winter av Tori Amos, som jag gärna skulle vilja spela på repeat. Och Amandas raspiga melankoli i O helga natt visar låten ur ett helt nytt perspektiv. Så nu hoppas jag, eller nej, kräver, att det kommer ett Winter Is Blue-album nu, för det här är för bra för att inte vara ute i världen.

Författare och fotograf:
Emma Thimgren