RECENSION: Waxahatchee – Out In The Storm

av | Jul 16, 2017 | Ny musik, Recensioner

Katie Crutchfields soloprojekt Waxahatchee är tillbaka med sin fjärde fullängdare Out In The Storm som följer upp förra plattan Ivy Trip. Skivan är producerad tillsammans med John Agnello och Popmanis Josef Hermansson konstaterar att det inte råder något tvivel om att skivan är en fullträff.

Jag minns inte riktigt när jag hörde Waxahatchee första gången, men det var någon gång runt releasen av hennes andra platta Cerulean Salt 2013. Jag blev som kär vid första lyssningen och jag har sedan dess lyssnat på henne från och till. Jag såg henne på Way Out West 2015 och det var verkligen en magisk spelning. Jag hade till och med bokat biljetter till en trött artist vi kan kalla Kurt Vile bara för att hon skulle vara förband, men hon ställde tyvärr in.

Men nu är hon tillbaka med Out In The Storm där hon teamat upp med producenten John Agnello som tidigare arbetat med bland annat Dinosaur Jr och Sonic Youth. Ett klockrent val av producent som gör den här plattan till en fullträff utan dess like. Hon har tagit ytterligare ett naturligt steg från folkindien till indierocken. En utveckling som gått sakta men säkert, genom hennes alla fyra album. Och Out In The Storm är hennes bästa skiva hittills.

Skivan är högljudd rakt igenom med mycket distade gitarrer (även distad sång på sina ställen och vem kan motstå det?), fina melodier och självbiografiska texter. Hon blandar lugnare låtar som Sparks Fly med röjiga indierockande dängor som Never Been Wrong och Silver. Hon har en unik röst som är lätt att känna igen som en inte kan få nog av och den ligger som en röd tråd genom hela skivan.

Har du det minsta tycke för 90-talsindie i stil med Dinosaur Jr eller Silversun Pickups kommer du älska Out In The Storm. Börja på spår 1 och ta dig igenom albumet som en helhet. Du kommer inte bli besviken.

Fortsätter Katie Crutchfield på den här vägen kan jag inte föreställa mig något annat än succé framöver och om jag måste välja ett bästa spår på albumet blir det No Question.

Josef Hermansson, skribent